به گزارش پارس به نقل از ایسنا، گمرک ایران نهادی است که با تمامی کالاهایی که وارد کشور شده یا از کشور خارج می شوند (به جز مواردی استثنایی) سر و کار دارد. به همین دلیل است که هر بار اتفاقی در جریان تجارت خارجی کشور رخ می دهد همگان در ابتدا سراغ گمرک می روند.

گمرک ایران در دولت های نهم و دهم سه رئیس (هاشم رهبری، اردشیر محمدی و عباس معمارنژاد) را تجربه کرد و حالا در آغاز دولت یازدهم مسعود کرباسیان ریاست کل گمرک ایران را بر عهده گرفته است. او پیش از آغاز دولت نهم و بعد از برادرش (مهدی) مدتی ریاست کل گمرک ایران را بر عهده داشت.

اما گمرک ایران در چند سال گذشته و به ویژه از سال قبل تاکنون با چالش های زیادی مواجه شده است. از جمله چالش های مربوط به حوزه کاری گمرک ایران می توان به وجود اسکله ها و مبادی غیرقانونی ورود کالا، زیر سوال رفتن آمارهای گمرک در حوزه صادرات غیرنفتی از سوی مرکز پژوهش های مجلس، تعلل در تعطیلی گمرک های غیرفعال و نیمه فعال، انباشت کالا در گمرک های داخلی به دلیل مسائل ارزی، صدور بخشنامه های پی درپی و بعضا متناقض و امثال آن اشاره کرد.

اگرچه گمرک همواره اعلام کرده که در مورد مشکلاتی مانند انباشت کالا در گمرک ها این سازمان تقصیری ندارد و ریشه مشکلات به اختلافات ارزی بانک مرکزی و بانک های عامل مربوط است اما به هرحال گمرک خواسته یا ناخواسته همواره یک پای ثابت مشکلات مربوط به تجارت خارجی کشور بوده است.

در همین حال مسعود کرباسیان، رییس کل جدید گمرک ایران هفت سرفصل اصلی برنامه هایش را اعلام کرده است. اجرای دقیق قانون امور گمرکی، توسعه گمرک الکترونیک، تشکیل گمرک مدرن و بکارگیری تجهیزات مدرن گمرکی، پیوستن به سازمان جهانی گمرک و تطبیق فعالیت های داخلی گمرک براساس اصول بین المللی، روان سازی و شفاف سازی فعالیت های گمرکی، شایسته سالاری در گمرک و رسیدگی به وضعیت پرسنل و همچنین گمرک در خدمت اقتصاد ملی سرفصل های اصلی برنامه کرباسیان برای اداره گمرک ایران هستند.