به گزارش پارس ، الله وردی رجایی سلماسی مؤسس بانک سامان در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه بهترین راهکار برای ایجاد آرامش در بازار ارز و ممانعت از مداخلات غیراقتصادی در این بازار توسط رئیس کل بانک مرکزی چیست، گفت: باید بورس ارز تشکیل شود بطوریکه دارندگان ارز و بانک مرکزی ارزشان را در این بازار عرضه کنند، نرخ توسط عرضه و تقاضا تعیین شود و بانک مرکزی هم مدیریت بازار مذکور را بر عهده گیرد.

وی افزود: در شرایط فعلی به دلیل عدم وجود بازار متشکل پولی کنترل نرخ ارز مقداری مشکل شده است.

این کارشناس بانکی در خصوص چگونگی وضعیت تعیین نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی وضعیت نامطلوبی دارد، هر بانکی نرخ سود سپرده را خودش تعیین می کند بطوریکه این وضعیت و رقابت ها به بازار لطمات زیادی وارد می کند.

دبیر کل سابق بورس گفت: بهترین راهکار در صورت شرعی بودن برای تعیین نرخ سود سپرده های بانکی را تنزیل مجدد عنوان کرد.

سلماسی اظهار داشت: نرخ سود را بانک مرکزی تعیین کند و بعد بانک های دیگر خودشان را با آن تطبیق دهند در غیر اینصورت باید بازار را آزاد گذاشت و خود بانک ها براساس عرضه و تقاضا نرخ سود سپرده ها و تسهیلات را تعیین کنند.

مؤسس بانک سامان تصریح کرد: فکر می کنم اگر بازار آزاد شود و تعیین نرخ سود بانکی براساس عرضه و تقاضا شود وضعیت بهتری را نسبت به وضعیت موجود خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه نقش شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی پررنگ تر می شود گفت: این شورا سیاست گذار بانک مرکزی است، قانون وظایفش را تعریف کرده و باید مستقل باشد تا تصمیماتش تابع خواسته های ارگان های دولتی نباشد.

سلماسی گفت: تصمیمات شورای پول و اعتبار باید به نفع ارگان های اقتصادی کشور و هماهنگ با سازمان برنامه و بودجه باشد و به طور کلی به نفع اقتصاد کشور باشد.