به گزارش پارس ، سید محمد حسین شریعتمدار با ۱۴ سال سابقه معاونت زراعت که به پیر زراعت معروف شده، اکنون به عنوان مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اینکه برخی می گویند در مورد محصول کشاورزی مزیت دار باید خودکفا شویم و بقیه را وارد کنیم، گفت: خودکفایی را می توان به عنوان هدف نگاه کرد یا اینکه بعنوان راهبرد صحیح کشاورزی مطرح کرد.

*خودکفایی راهبرد باشد نه هدف

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورتی که خودکفایی را به عنوان یک راهبرد صحیح کشاورزی بدانیم، برای کشور کم هزینه و پایدار خواهد بود، اما در صورتی که خودکفایی را به عنوان هدف تعریف کنیم، امکان دارد، در یک کوتاه مدت به این هدف برسیم، اما تبعات آن برای بخش کشاورزی زیاد خواهد بود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی افزود: مثلاً اگر افزایش بهره وری آب ملاک باشد، اقتصادی شدن کشاورزی نیز از این رهگذر به دست می آید و از این طریق می توان در بسیاری از محصولات خودکفا شویم، اما اگر اصرار به خودکفایی یک محصول داشته باشیم، می تواند به ازای خودکفایی هزینه های زیادی نیز داشته باشد.

از شریعتمدار سئوال شد خودکفایی گندم که در دوره جنابعالی به عنوان معاون امور زراعت جهاد کشاورزی محقق شد، را اکنون از دست داده ایم، دلیلش چه بوده است؟ گفت: باید این مباحث را در یک جلسه جداگانه بررسی کنیم.

*تولید کشاورزی باید به ازای میزان مصرف آب باشد

وی ادامه داد: خودکفایی آرزوی همه ملت هاست و اگر الان در دنیا تجارت آب مجازی مطرح شده است، برای این است که سنجش شود تولید محصول با چه میزان آب انجام می شود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی افزود: مثلاً برای تولید یک کیلوگرم مرغ ۶ متر مکعب گوشت قرمز ۱۵ متر مکعب و کفش ۸ متر مکعب آب نیاز است بنابراین باید ضرورت تولید را براساس نیاز به آب بسنجیم.

*آب مهمترین مانع تولید کشاورزی/بهره وری ساماندهی شود

شریعتمدار گفت: منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) بحرانی ترین منطقه از نظر آب است و بنابراین تولید در این مناطق باید با رعایت اصول خاصی انجام شود.

وی افزود: باید در تولید در نظر گرفته شود که آیا با توجه به هزینه هایی که ایجاد می کند، می ارزد و یا چه مسائل زیست محیطی امکان دارد ایجاد کند.

*افزایش بهره وری آب راه خودکفایی بسیاری محصولات کشاورزی

شریعتمدار گفت: در کشور ما از طریق بهره وری عوامل تولید و بالا بردن بهره بری آب می توان در برخی محصولات کشاورزی مانند گندم به خود کفایی رسید.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی چالش آب را مهمترین مشکل در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: مشکل آب بالاتر از مسئله کشاورزی است و باید همه به فکر بهره وری آب باشیم که در این صورت مشکلات زیست محیطی و اقتصادی در آینده کمتر می شود.

به گفته شریعتمدار، مساله آب یک حوزه فرا بخشی و فرا وزارتخانه ای است و باید نظام و کل کشور به فکر این مشکل باشد و مشکل بهره وری آب باید به هر شکلی ساماندهی شود.

*سریال سیب زمینی و پیاز یکساله برطرف می شود

وی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش نوسان تولید بویژه سیب زمینی و پیاز چیست، گفت: نوسان تولید مسبوق به سابقه است و سایه شوم آن در سالهای گذشته نیز بویژه بر روی محصولاتی مانند سیب زمینی و پیاز سنگینی می کرد. شریعتمدار ادامه داد: از سال ۱۳۷۵ که طرح استمرار سیب زمینی و پیاز در کشور اجرا شد تا سال ۱۳۸۴ هیچ مشکلی در مورد سیب زمینی نداشتیم و تولید کشور در حال تعادل بود ودر مورد پیاز هم ۸۰ درصد در تعادل بود اما بعد از اینکه طرح استمرار رها شد این گونه مشکلات آغاز شد.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در طول یکسال می توان مشکل ناپایداری تولید را در سیب زمینی و پیاز برطرف کرد، گفت: طرح استمرار سیب زمینی و پیاز الان هم به طور ناقص اجرا می شود.