به گزارش پارس به نقل از مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید برق ایران به مرز ۷۰ هزار مگاوات افزایش یافته است و دولت جدید هم قصد دارد به منظور حفظ موازنه تولید و مصرف به ویژه در فصول گرم سال، به طور متوسط سالانه حدود سه تا پنج هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در طول یک دهه گذشته رشد تولید برق جهان سالانه ۳.۵ درصد بوده با این وجود در این مدت ایران به طور متوسط سالانه رشدی هفت درصد در افزایش ظرفیت تولید برق را تجربه کرده است.

به عبارت دیگر از ۱۰ سال گذشته تاکنون ایران ۲ برابر متوسط جهانی در ساخت و راه اندازی نیروگاه های برق رشد داشته است و در کنار کشورهای همچون اسپانیا و چین، بیشترین رشد تولید برق در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

در شرایط فعلی ایران در جمع ۲۰ کشور نخست دارنده بزرگترین ظرفیت تولید و انتقال برق جهان قرار دارد به طوریکه رشد در ساخت و توسعه نیروگاه های برق موجب شده که جایگاه ایران از ۱۸ به ۱۴ جهان ارتقا یابد.

با احیای نهضت نیروگاه سازی در ایران، اولین واحد بخش بخار نیروگاه آبادان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به شبکه سراسری پیوست و پیش بینی می شود دومین واحد بخش بخار این نیروگاه تا زمستان سالجاری به بهره برداری برسد.

این نیروگاه در قالب چهار واحد گازی (ظرفیت هر واحد ۱۲۳ مگاوات) و دو واحد بخار (ظرفیت هر واحد ۱۶۰ مگاوات) در مجموع به ظرفیت ۸۱۵ مگاوات توسط متخصصان داخلی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

از سوی دیگر پیش بینی می شود با راه اندازی واحدهای جدید ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۵ هزارمگاوات تا پایان سالجاری افزایش یابد.
 
آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد که از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق هزینه شده و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان طرح های صنعت برق در دست اجرا است که ۶۰ درصد این هزینه ها از سوی بخش خصوصی تامین شده است.