به گزارش پارس ، عزت الله یوسفیان ملا نماینده مجلس در گفت وگو با فارس، در مورد عدم تحقق ۷۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۲ کل کشور، ضمن تایید آن گفت: بخشی از این ایراد مربوط به درآمدهای در نظر گرفته شده از طریق فروش اوراق مشارکت است، زیرا سود این اوراق با سود حداکثر ۲۰ درصد در نظر گرفته شده و در شرایط فعلی هیچ کس علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه با این سود نیست.

وی گفت: در حال حاضر برای نمونه یکی از بانک های کشور ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه راه ها عرضه شده، اما تاکنون نتوانسته یک ریال از آن را بفروشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مردم می خواهند ریال خود را تبدیل به کالایی کنند که ارزش آن حفظ شود، مگر اینکه اوراق مشارکت با مشوق هایی ارائه شود که سپرده گذار به سمت آن جذب شود.

وی افزود: در حالی که در پایان سال ارزش ریالی پول بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند، کسی تمایل به خرید اوراق مشارکت نخواهد داشت و پروژه هایی که بودجه آن وابسته به اوراق مشارکت هستند، عملاً تعطیل می شوند.

یوسفیان ملا در مورد دلیل تصویب چنین بندهای در بودجه ۹۲ با وجود احتمال عدم تحقق آن گفت: به هر حال دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرده بود و منابعی برای آن مشخص شده بود و تصور این بود که دولت مشوق هایی برای آن ارائه می کند.

وی گفت: اگر دولت با دادن یارانه در این بخش اوراق مشارکت را با سود ۲۷ یا ۳۰ درصد به مردم بفروشد، با استقبال مواجه خواهد شد.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت بودجه های عمرانی در سال جاری گفت: در بسیاری از موارد برای کمک به بودجه عمرانی اوراق مشارکت پیش بینی شده که قابل تحقق نیست و در مجموع هم بودجه عمرانی امسال دولت عمدتاً نصف و در برخی موارد یک چهارم سال گذشته در نظر گرفته شده و دیگر جایی برای کاهش آن وجود ندارد.

نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات بودجه ۹۲ را دادن پول های میلیاردی به مؤسسات و افرادی که نام و نشان مشخصی ندارند، دانست و افزود: دولت برای اصلاح بودجه این بخش ها و ردیف ها را از آن حذف کند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه به طور مستقیم به افراد و مؤسسات غیر دولتی نامشخص اختصاص داده شده است، گفت: البته علاوه بر این به دستگاه های دولتی هم بودجه هایی برای کمک به این قبیل مؤسسات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه همواره دولت ها برای اصلاح بودجه به سراغ بخش عمرانی می روند و هرگز بودجه جاری را کم نمی کنند، گفت: دولت یازدهم باید هنر به خرج دهد و وضع پروژه های عمرانی را بدتر از این نکند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از مواردی که در بودجه ۹۲ آمده قابل تحقق نیست، گفت: به دلیل اینکه ارائه لایحه بودجه با تأخیر انجام شد، مجلس و دولت در تصویب آن دقت کافی نکردند.

معاون معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور اعلام کرد: بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال ۱۳۹۲ قابل تحقق نیست، بنابراین دولت تصمیم به شفاف سازی قانون بودجه و اصلاح آن گرفته است.