به گزارش پارس به نقل از ایسنا، طی چند ماه گذشته حجم وسیعی از داروهای وارداتی در گمرک انباشت شده بود و به دلیل مشکلات ارزی به آنها اجازه ترخیص داده نمی شد. با این حال براساس تازه ترین توافق انجام شده از دیروز کار ترخیص داروهای وارداتی از گمرک آغاز شد. داروهای وارداتی تماما در فرودگاه امام خمینی (ره) انباشت شده اند.

معاون فنی گمرک درباره آخرین وضعیت ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام گفت: دیروز ۵۸ تن دارو از گمرک فرودگاه امام ترخیص شد. در حال حاضر دارو با ضمانت نامه بانکی هم ترخیص می شود. ضمن اینکه واردکنندگان می توانند براساس تعهدی که چند روز پیش دادم نیز کالای خود را ترخیص کنند.

نادری از واردکنندگان دارو خواست تا هرچه سریعتر به گمرک فرودگاه امام مراجعه کرده و فرایند ترخیص داروهای وارداتی خود را انجام دهند. تاکنون نیز تعدادی از واردکنندگان دارو برای ترخیص کالای خود به گمرک مراجعه کرده اند.

وی افزود: براساس مکاتبات انجام شده بین رئیس کل گمرک و وزیر بهداشت تاکنون مجوز ترخیص چند محموله وارداتی دارو صادر شده که این مجوزها را به گمرک فرودگاه امام ابلاغ کردیم.

پیشتر نیز مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از آغاز عملیات مربوط به ترخیص ۱۶۵ میلیون یورو دارو از گمرک خبر داده بود.

در همین حال رییس اتحادیه واردکنندگان دارو هم با اشاره به اینکه طبق توافق سه جانبه بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت بهداشت قرار است داروهای انباشت شده در گمرک امام از امروز ترخیص شوند، گفته که طبق توافق انجام شده قرار است واردکنندگان ظرف مدت سه ماه مابه التفاوت ارز واردات دارو را تسویه حساب کنند.

به گفته ناصر ریاحی در صورت همکاری وزارت بهداشت و سازمان حمایت داروهای وارداتی ظرف ۴۸ ساعت یعنی تا روز دوشنبه این هفته در داروخانه ها در دسترس مردم قرار خواهد داشت.

براساس اطلاعات منتشر شده در حال حاضر بیش از ۳۳۰ تن دارو و مواد دارویی در گمرک فرودگاه امام (ره) انباشته شده که فرایند ترخیص این داروها از دیروز آغاز شده است.