به گزارش پارس به نقل از مهر، قراردادهای آتی سکه طلا تحول مردادماه سال جاری متاثر از کاهش قیمت سکه در بازار در روز گذشته به مرز یک میلیون تومان رسید، روز گذشته قیمت سکه نقدی یک میلیون و ۲۹ هزار تومان بود.

معامله گران بازار آتی روز گذشته سکه تحویل مردادماه را یک میلیون و ۱۲ هزار تومان با حجم یک هزار و ۱۴۱ قرارداد خریداری کردند، همچنین سکه تحویل شهریور ماه با حجم ۴ هزار و ۸۴۴ قرارداد یک میلیون و ۱۸ هزار تومان معامله شد.

در عین حال قرارداد سکه آتی تحویل مهرماه سال جاری با حجم یک هزار و ۲۳۲ قرارداد یک میلیون و ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه تحویل آبانماه با حجم ۳ هزار و ۳۰۷ قرارداد یک میلیون و ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

براین اساس قراردادهای آتی ۴ ماه سکه حول و حوش یک میلیون تومان بوده است و این ناشی از قیمت فعلی سکه در بازار نقدی است، حتی قراردادهای تحویل مرداد، شهریورماه کمتر از نرخ دیروز در بازار بوده است.

قرارداد آتی سکه ۴ ماه آخرین                           نرخ معامله (تومان)           حجم قراداد
قرارداد آتی سکه طلا تحویل مردادماه ۹۲               ۱۰۱۲۰۰۰                                          ۱۱۴۱
قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریورماه ۹۲             ۱۰۱۸۰۰۰                                          ۴۸۴۴
قرارداد آتی سکه طلا تحویل مهرماه ۹۲                 ۱۰۳۵۵۰۰                     ۱۲۳۲
قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبانماه ۹۲                                  ۱۰۵۶۵۰۰                     ۳۳۰۷

  محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: از سال ۹۰ با رشد یکباره قیمت طلا و ارز در بازار داخلی، حجم قابل قبولی از سرمایه های سرگردان به معاملات مطمئن، شفاف و جذاب بورس کالا انتقال یافت.

وی با ابراز رضایت از عملکرد پنج ساله قراردادهای آتی سکه در بورس کالا افزود: از همان ابتدای راه اندازی شرکت بورس کالا در سال ۸۶، بحث افتتاح یک بورس طلای مستقل مطرح شد که به دلیل نبود زیر ساخت های لازم این موضوع محقق نشد.

کشتی آرای افزود: از سال ۸۷ با راه اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، یک گام از قیمت گذاری سنتی طلا به سمت نرخ گذاری مدرن حرکت کردیم که این قراردادها توانست سرآغاز معاملاتی جدید در بازار سرمایه باشد.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای آتی در شفاف سازی معاملات طلا و سکه نقش بسزایی داشته است، گفت: این بازار با وجود اینکه سابقه چندانی در کشورمان ندارد اما به دلیل جذابیت سرمایه گذاری بر روی طلا و سازوکار قراردادهای آتی، خیلی سریع با استقبال سرمایه گذاران مختلف روبه رو شد.

به گفته کشتی آرای، از سال ۹۰ با رشد یکباره قیمت طلا و ارز در بازار داخلی، حجم قابل قبولی از سرمایه های سرگردان به معاملات مطمئن، شفاف و جذاب بورس کالا منتقل شد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه معاملات موفق آتی سکه در چند سال اخیر نشان داد که امکان راه اندازی بورس طلا در کشورمان وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر بورس های تخصصی طلا در دنیا فعال هستند که از جمله آنها می توان به بورس های طلای لندن، زوریخ و دوبی اشاره کرد که ما نیز با توجه به منابع غنی کشورمان می توانیم بورسی را زیر نظر شرکت بورس کالا برای مبادلات طلا به خصوص شمش راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: به طور قطع راه اندازی هر بورسی به وجود زیرساخت های لازم و تجربه نیاز دارد که معتقدم بورس کالای کنونی قابلیت راه اندازی بورس طلا را دارد تا علاوه بر شفاف سازی قیمت های داخلی، در نرخ گذاری منطقه نیز تاثیر گذار باشیم.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت های کنونی سکه در معاملات آتی منطقی است یا خیر؟ گفت: بررسی معاملات آتی در ماه های اخیر نشان می دهد که معامله گران آتی سکه به طور لحظه ای از بازار جهانی و بازار داخلی طلا و ارز خط می گیرند و این به معنای روند منطقی معاملات و قیمت ها در بورس کالا است.