به گزارش پارس ، سید یعقوب میرکتولی در گفت وگو بافارس درباره میزان آمادگی بخش دولتی و خصوصی برای طرح سفر های تابستانی سال ۹۲ اظهار داشت: استان تهران دارای چهار پایانه مسافری بزرگ در شهر تهران و شش پایانه مسافری در شهرهای اسلام شهر، شهریار، فیروزکوه، دماوند، قرچک و رودهن است که عملیات سرویس دهی و خدمات رسانی به مسافران در آنها انجام می شود.

وی ادامه داد: استان تهران همواره در جابه جایی مسافر در رتبه اول کشور قرار دارد، اما در جابه جایی کالا پس از استان هرمزگان، در جایگاه دوم قرار داریم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران اضافه کرد: در این استان ۲۴ مجتمع خدماتی رفاهی فعال و حدود سه تیر پارک وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ایام تابستان جهت بهره برداری از حداکثر ظرفیت و توان ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر برنامه ریزی لازم انجام شده است، ادامه داد: در این خصوص تمامی شرکت های حمل و نقل مسافر اعم از تعاونی و خصوصی آمادگی خود را از قبل اعلام کرده اند؛ هماهنگی لازم نیز با سازمان های دولتی، نهادها و کارخانجات شده تا در صورت لزوم از خودرهای مسافری مناسب برای پشتیبانی و تقویت ناوگان عمومی در طول اجرای طرح استفاده کنند.

میرکتولی تأکید کرد: در واقع امکانات لازم را فراهم کردیم تا مسافران جاده ای، سفری راحت، ایمن و لذت بخش در تابستان داشته باشند.

* توسعه نصب دستگاه های الکترونیکی فروش بلیت

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران اظهار داشت: تغییر عمده در بخش حمل و نقل را شاید بتوان تهیه غیر حضوری بلیت عنوان کرد، نوروز امسال اولین دستگاه الکترونیکی فروش بلیت در سطح کشور در استان تهران راه اندازی شد.

میرکتولی توضیح داد: یکی از شرکت های تعاونی مسافربری در راستای ارتقاء سطح کیفی خدمات در عرصه حمل و نقل مسافر در راستای سیاست های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، این دستگاه را جلوی دفتر خود نصب و راه اندازی کرد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران اضافه کرد: سیاست ما بر این است که در نقاط دیگری از تهران هم که تراکم جمعیت انسانی وجود دارد، این دستگاه نصب شود.

میرکتولی اظهار داشت: برنامه ریزی کردیم امسال استفاده از فناوری های نو در بخش حمل و نقل به خصوص نصب دستگاه های الکترونیکی فروش بلیت اتوبوس گسترش یابد.

* استقبال مردم از اتوبوس های VIP و توسعه این مدل اتوبوس ها توسط شرکت ها

وی تصریح کرد: در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی جاد ه ای در شرایط مطلوبی قرار دارد و نوسازی که در بخش ناوگان حمل و نقل برون شهری انجام گرفته بسیار مناسب و در حد قابل قبولی است.

میرکتولی ادامه داد: به صراحت می توان گفت که با نوسازی های اخیر و افزایش تعداد اتوبوس های VIP در سیستم حمل و نقل برون شهری، نه تنها مردم در سفرهای جاده ای خسته نمی شوند بلکه وجود اتوبوس های مدرن و مجهز سفرهای بین شهری را لذت بخش تر کرده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران تصریح کرد: اکنون استقبال مردم از اتوبوس های VIP بیشتر شده و شرکت های حمل و نقل، هر ساله تعداد بیشتری اتوبوس VIP به ناوگان اضافه و از امکانات و تجهیزات مدرن تری در وسایل نقلیه خود استفاده می کنند.

* همکاری تشکل های صنفی حمل و نقل با سازمان راهداری

وی با بیان اینکه حمل و نقل جاده ای مسافر تنها بخشی ۱۰۰ درصد غیر دولتی است، اظهار داشت: نقش اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان تهران در این بخش صرفاً سیاستگذاری، مدیریت و نظارت بر حمل و نقل مسافر است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران افزود: شاید تعامل و همکاری که تشکل های این بخش با این اداره کل دارند بی نظیر و منحصر به فرد باشد؛ اتحادیه و تشکل های این بخش همواره سیاست ها و برنامه سازمان راهداری را اجرا می کنند.

میرکتولی ادامه داد: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بدون همیاری و همکاری راننده ها غیر قابل اجرا بود، افزایش قیمت حامل های انرژی بیشترین تأثیر را در این بخش به همراه داشت که با تعامل و همکاری اصناف و تشکل های حمل و نقلی توانستیم بر مشکلات فائق آییم.

* سعی کرده ایم نشاط مسافران را در طول سفر فراهم کنیم

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران با تأکید بر اینکه سفر ایمن و راحت توأم با نشاط و احترام متقابل حق مسافر است، گفت: در این خصوص شرکت ها و موسسات مسافربری ملزم به نظارت بر عملکرد رانندگان تحت پوشش خود در خصوص خدمت رسانی هرچه مطلوب تر به مسافران بر اساس آیین نامه ها و بخشنامه های صادره و به ویژه الزام آنها به سوار و پیاده کردن مسافران در پایانه های عمومی و سایر محل های تعیین شده هستند.

میرکتولی با بیان اینکه در سال های اخیر سطح خدمات در بخش حمل و نقل عمومی از رشد کیفی بالایی برخوردار بوده است، افزود: ناوگان مسافری در این بخش توسعه کیفی یافته و تمامی ناوگان به سیستم گرمایش و سرمایش مجهز شده اند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران ادامه داد: همچنین تعداد اتوبوس های VIP بیشتر و صندلی برخی از این اتوبوس ها نیز به مانیتور مجهز شده است که مسافر می تواند بنا بر سلیقه خود با مشاهده فیلم، انجام بازی و استفاده از سایر امکانات آن، خود را در طول سفر سرگرم کند.

وی تأکید کرد: تمامی بسترهای لازم را برای سفری ایمن، راحت و با آرامش خاطر برای مسافران فراهم شده است و امیدواریم بتوان نیازهای مسافر را در سفر با ناوگان عمومی بین شهری کاملاً فراهم کرد.

* افزایش بهره وری حمل و نقل عمومی با آموزش مهمان داران

میرکتولی اضافه کرد: در راستای ارتقاء خدمات به مسافران، آموزش رانندگان و مهمان داران بخش از دیگر اقدامات است؛ این آموزش ها موجبات افزایش بهره وری و ایمنی حمل و نقل جاده ای و تامین رفاه حال مسافران را فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه این آموزش ها در دو بخش عمومی و تخصصی انجام می شود، گفت: در بخش عمومی مباحث شامل جایگاه و اهمیت شغل رانندگی و مهمانداری اتوبوس، دوره سلامت شغلی، دوره اطفاء حریق و دوره کمک های اولیه و امداد و نجات است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران ادامه داد: در بخش تخصصی آموزش ها شامل اخلاق حرفه ای و قوانین و مقررات و مهارت های رانندگی است.

* تلاش شرکت ها برای کسب رتبه بهتر در رتبه بندی/ حذف جارچی از پایانه ها

میرکتولی با اشاره به رقابت بین شرکت های تعاونی برای جلب مشتری، گفت: هدف این است که رقابت ها سالم باشد تا نتیجه آن ارایه خدمات بهتر به مسافران باشد؛ بسیاری از شرکت ها در ارایه خدمات نوین به مسافران پیشگام بوده اند و در این راستا توفیق زیادی داشته اند، این امر موجب شده است تا شرکت هایی که با دلالی و جار زدن در پایانه ها به جذب مسافر اقدام می کردند رشد نکنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران ادامه داد: در حال حاضر شرکت هایی که خدمات بهتر و سرویس مطلوب تر به مسافران می دهند و از فناوری های نوین در ارایه بلیت استفاده می کنند مشتریان بیشتری جذب می کنند؛ این روند به تدریج موجب حذف دلالی و جارچی گری در پایانه ها خواهد شد و شرکت های به کار گیرنده دلال و جارچی را به ارایه خدمات نوین سوق خواهد داد.

* فروش بلیت اتوبوس از طریق اینترنت و حضوری/ مسافران اینترنتی بلیت بگیرند

میرکتولی با اشاره به دائمی شدن سیستم پیش فروش بلیت اتوبوس، تصریح کرد: فروش بلیت اینترنتی از طریق آدرس اینترنتی شرکت ها و سه سایت کلی فروش بلیت به آدرس www. mosaferyar. ir، www. payaneh. ir و www. safar۷۲۴. ir انجام می گیرد.

وی تأکید کرد: اطلاع رسانی زیادی انجام گرفته تا مسافران برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و پیشگیری از ازدحام در دفاتر پیش فروش و پایانه های مسافربری، بلیت اتوبوس را از طریق غیر حضوری و با مراجعه به این سایت ها تهیه کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران اضافه کرد: سایت های فروش بلیت اتوبوس همواره فعال است و مردم می توانند در هر زمان و هر کجا که باشند از طریق اینترنت بلیت خود را تهیه کرده و به مسافرت بروند.

* کنترل تجهیزات ایمنی ناوگان حمل و نقل مسافری و باری

وی اظهار داشت: در راستای تامین امنیت، آسایش و رفاه هر چه بیشتر مسافران در سفرهای بین شهری، به شرکت های حمل و نقل مسافر ابلاغ شده است در تأیید سلامت فنی وسایل نقلیه مسافربری قبل از سفر دقت کافی داشته باشند.

میرکتولی افزود: مراکز معاینه فنی نیز در ایام تابستان دایر هستند، دارندگان وسایل نقلیه عمومی می توانند به این مراکز مراجعه کرده و وسیله نقلیه خود را معاینه فنی کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران تأکید کرد: کنترل ساعت کار مجاز رانندگان، آموزش مدیران فنی و نظارت مستمر بر عملکرد آنها با همکاری پلیس راه استان، نوسازی ناوگان عموی و نظارت بر عمر ناوگان، توسعه کمی و کیفی مراکز مکانیزه خودروهای سنگین و نیمه سنگین، کنترل تجهیزات ایمنی ناوگان حمل و نقل مسافری و باری و اعلام محدودیت های ترافیکی ویژه ناوگان باری در روزهای پیک سفر از جمله اقداماتی است که این اداره برای ارتقای ایمنی حمل و نقل در دستور کار قرار داده است.

* نظارت دقیق بر عملکرد شرکت های تعاونی/ تعطیلی کامل شرکت در صورت تخلف

وی اظهار داشت: نظارت بر فعالیت شرکت های حمل و نقل توسط نماینده های این اداره کل در دفاتر مدیریت حمل و نقل مسافر مستقر در پایان های مسافربری انجام می شود؛ تشکل ها نیز بر فعالیت شرکت های زیر مجموعه خود نظارت کافی دارند.

میرکتولی تصریح کرد: از طریق مردم نیز گزارش هایی از عملکرد شرکت ها و رانندگان به دست این اداره کل می رسد که آنها را بررسی می کنیم که در صورت صحت گزارش به وضعیت شرکت رسیدگی می کنیم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران اضافه کرد: اگر تخلفی در شرکت رخ داده باشد طبق کمیسیون ماده ۱۲ به تخلفات آن رسیدگی می شود.

به گفته وی، با توجه به میزان تخلف، تکرار نوع آن در این کمیسیون رای متناسب صادر می شود، ممکن است این رای از تعلیق چند ماهه یک خطِ سرویس دهی تا تعطیلی کامل شرکت متغیر باشد ضمن آنکه در جاده نیز پلیس راه فعالیت رانندگان و شرکت را کنترل کرده و با تخلفات آنها برخورد می کند.

* مکانیزم پاسخ گویی به مسافران در فصل تابستان

میرکتولی اظهار داشت: در پایانه های مسافربری جنوب، غرب، شرق و بیهقی دفتر مدیریت حمل و نقل مسافر مستقر است و نماینده ها آماده راهنمایی و پاسخ دهی به مشکلات مسافران هستند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران تأکید کرد: باز از مسافران می خواهم برای مسافرت برنامه ریزی کرده و از قبل بلیت خود را تهیه کنند و تنها برای سوار شدن اتوبوس به پایانه ها مراجعه کنند؛ تهیه بلیت اینترنتی علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، به کاهش آلودگی هوا، حذف سفرهای زائد شهری و کاهش ترافیک نیز کمک می کند.

* نحوه انتقال پیشنهادات و شکایات مسافران به سازمان راهداری

وی تأکید کرد: برای اطلاع از میزان رضایت مسافران، تابستان امسال هم فرم های نظرسنجی در پایانه ها و اتوبوس های مسافربری توزیع می شود.

میرکتولی با بیان اینکه نوروز امسال هم ۱۰۰ هزار فرم نظر سنجی بین مسافران توزیع شد، افزود: در این فرم ها نظرات مسافران در خصوص نحوه برخورد کارمندان فروش بلیت، سیستم صوتی و تصویری و سرمایش و گرمایش داخل اتوبوس، نحوه پذیرایی، برخورد راننده، وضعیت صندلی و راحتی آن، وضعیت بهداشت اتوبوس و و غیره پرسیده شده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران توضیح داد: مسافران می توانند این فرم ها را تکمیل کرده و به صندوق پستی این اداره کل ارسال کنند، طبق قراردادی که که با اداره پست منعقد شده ارسال آن رایگان است و نیازی به الصاق تمبر نیست.

وی با بیان اینکه با بررسی فرم ها میزان رضایت مندی مسافران سنجیده می شود، اضافه کرد: فرم مخصوص شکایت مسافران و فرم نظرسنجی در پایگاه اینترنی اداره کل به نشانی www. tehran. rmto. ir نیز وجود دارد، مسافران می توانند از این طریق با ما در ارتباط باشند.

میرکتولی تأکید کرد: همچنین مسافران می توانند شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۳، تلفن گویای ۸۸۸۹۹۹۰۵ و پست الکترونیکی Tehran@rmto. ir مطرح کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران اضافه کرد: مسافران می توانند مسایل و مشکلات خود به صورت حضوری با نماینده های اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان تهران مستقر در پایانه های مسافربری جنوب، شرق، غرب و بیهقی در میان بگذارند.