به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یکی از سیاست های اصلی دولت ها از دیرباز تاکنون تامین مسکن مناسب و ارزان برای اقشار محروم و کم درآمد بوده است؛ سیاستی که در دولت های نهم و دهم تحت عنوان" مسکن مهر" به جریان افتاد و با وجود نوسانات شدید به عنوان یک طرح مفید تا حدی از دغدغه صاحبخانه شدن مردم کم کرد.

بر این اساس دولت یازدهم نیز که تا یک ماه آینده سکان اداره کشور را به دست می گیرد و رسما فعالیت خود را آغاز می کند در تلاش است تا برای زنده کردن بارقه امید در اقشار کم درآمد به ویژه جوانان به اصلی ترین نیازهای آنان جامه عمل بپوشاند.

به همین منظور با ارائه برنامه ساخت مسکن ارزان و استیجاری درصدد رفع دغدغه مسکن مردم و بازگرداندن آرامش به بازار مسکن و خانوارهای ایرانی است. در این زمینه علی تدین، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن فرهنگیان بر ضرورت استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن در دولت یازدهم تاکید کرده و می گوید: هر چند که روش تولید مسکن ارزان از سوی دولت یازدهم به طور مشخص اعلام نشده اما معتقدم که تعاونی های مسکن می توانند بازوی موثری برای دولت و تحقق اهداف دولتی باشند.

او معتقد است که معدل تعاونی های مسکن با توجه به کارنامه پرباری که بسیاری از آنها دارند خوب بوده است.

البته تدین اشاره ای هم به برخی نگاه های مغرضانه نسبت به تعاونی های مسکن در کشور داشته و می گوید: در بحث فعالیت تعاونی های مسکن نباید نگاه یکسویه داشت و اگر یک تعاونی دچار مشکل یا تخلف شده به همه تعاونی ها تسری داد.

تلقی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های مسکن کارکنان دولت هم از تامین مسکن ارزان در دولت یازدهم، تعاونی سازی است و می گوید: چنانچه دولت یازدهم تامین مسکن ارزان قیمت برای مردم را در برنامه دارد، تنها راه این است که ساخت و ساز مسکن را به تعاونی های مسکن بازگرداند.

علی خواجوی بجستانی دلیل بازگرداندن مسکن به بخش تعاون را وجود تعاونی هایی می داند که کارنامه درخشانی در ساخت و ساز دارند و پروژه ها و شهرک های بسیاری از محل فعالیت آنها احداث شده است.

از نگاه وی اکثریت مردمی که هم اکنون صاحبخانه هستند از طریق تعاونی های مسکن به خانه رسیده اند؛ بنابراین دولت آینده باید تعاونی های مسکن شناخته شده در دستگاه ها و سازمان ها را مجددا فعال و بر عملکرد آنها نظارت کند.

اما یک کارشناس حوزه کار در این زمینه نظر دیگری ارائه می دهد.

حمید حاج اسماعیلی معتقد است که اگر دولت یازدهم درصدد ایجاد مسکن ارزان قیمت برای اقشار ضعیف و کم درآمد به ویژه کارگران است بهتر است طرح مسکن مهر را با انجام پاره ای اصلاحات ادامه دهد.

وی می افزاید: دولت آینده قبل از آنکه به تشکیل تعاونی های مسکن برای ایجاد مسکن ارزان قیمت بپردازد، می تواند طرح مسکن مهر را با اعمال پاره ای اصلاحات ادامه دهد یا در بحث ساماندهی و توزیع مسکن نظارت موثری به عمل آورد.

به گفته این فعال کارگری دولت یازدهم بیش از آنکه به امر ساختمان سازی در کشور اقدام کند باید نظارت خود را بر بازار مسکن گسترش دهد.

او معتقد است که در حال حاضر بازار مسکن مورد هجمه دلالان قرار گرفته و دولت باید هر چه سریع تر بازار مسکن را از دست دلالان بیرون بکشد چراکه تنها در این صورت است که ثبات در بازار مسکن ایجاد می شود و با ساماندهی مسکن برای اقشار ضعیف، دغدغه مسکن مردم هم کاهش می یابد. با این حال مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن فرهنگیان تهران نیز تداوم طرح مسکن مهر از سوی دولت یازدهم را به شرط رفع ایرادات آن مورد تاکید قرار می دهد.

وی نبود نظارت دقیق بر روند ساخت و ساز و تحویل واحدها و فقدان زیرساخت های پیش بینی شده را فارغ از اشکالات تامین زمین و تسهیلات از جمله الزامات اصلاح طرح مسکن مهر ذکر می کند و می گوید: دولت باید در مسائل فنی و کنترلی بر ساخت مسکن مهر نظارت قوی تری اعمال کند.

به گفته این فعال تعاونی بیشتر بناهایی که ساخته می شوند باید حداقل ۵۰ سال و حداکثر ۱۰۰ سال عمر مفید داشته باشند و اگر صنعت ساختمان کشور به این مساله تجهیز شود، موجب حفظ سرمایه های کشور و بهره مندی مردم از تامین مسکن می شود.

به نظر می رسد که در شرایط کنونی ادامه طرح مسکن مهر با اعمال برخی تغییرات و اصلاحات یکی از گزینه های مطلوب و مناسب دولت یازدهم برای خانه دار کردن مردم باشد. هر چند که نباید وجود یک ابزار نظارتی قوی برای بهبود بخشیدن به روند فعالیت تعاونی های مسکن مهر و توزیع مناسب مسکن در کشور را از نظر دور داشت؛ ابزاری که حمید حاج اسماعیلی - فعال کارگری - به واسطه نبود آن منحنی عرضه و تقاضای مسکن در کشور را نابرابر توصیف می کند و مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن فرهنگیان استان تهران نیز آمادگی اتحادیه متبوع خود را برای اعمال نظارت و تجهیز تعاونی های مسکن به مدیریت مطلوب ساخت و ساز اعلام می کند.

از نگاه حاج اسماعیلی در حال حاضر با رشد بالای واحدهای مسکونی ساخته شده در کشور مواجه هستیم و با اجرای طرح مسکن مهر نیز این میزان به تعداد قابل توجهی افزایش یافته است اما توزیع مسکن مناسب نبوده و بر خلاف بالا بودن میزان تقاضا، عرضه و تحویل واحدهای مسکونی کم بوده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن فرهنگیان تهران هم با تاکید بر واگذاری اختیار لازم به اتاق ها و اتحادیه های تعاونی برای نظارت بهینه بر عملکرد تعاونی های مسکن، ابراز امیدواری کرده است که دولت یازدهم در جریان برنامه های مسکن خود از ظرفیت و پتانسیل تعاونی های مسکنی که کارنامه پربار دارند، استفاده کند.

به گزارش ایسنا، فارغ از موضوع تداوم طرح مسکن مهر، دولت یازدهم از برنامه ایجاد مسکن استیجاری برای اقشار کم درآمد به عنوان یکی از اقدامات خود در بخش مسکن نام برده است.

طرح مسکن استیجاری یک الگوی موفق و پیاده شده در کشورهای توسعه یافته است که به موجب آن افراد جویای مسکن و کسانی که تشکیل خانواده می دهند، در واحدهای مسکونی استیجاری سکونت می کنند چنانچه رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک هم طی پیشنهادی به دولت جدید بر فعال سازی صنعت اجاره تاکید کرده و گفته است در صورتی که در محله های مختلف خانه هایی از سوی دولت یا بخش خصوصی برای تنظیم بازار ساخته و با نرخ های مناسبی اجاره داده شود، هم نرخ اجاره در این مناطق متعادل می شود و هم ثبات اقتصادی بازار مسکن حفظ می شود.

اما با این وجود حاج اسماعیلی - کارشناس حوزه کار - پیش بینی می کند که با توجه به تمایل بالای خانوارهای ایرانی برای داشتن مسکن دائمی، طرح خانه های استیجاری چندان مورد استقبال قرار نگیرد؛ چنانچه مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های مسکن کارکنان دولت نیز معتقد است در صورتی که دولت یازدهم مصمم باشد، برنامه تامین مسکن ارزان برای خانواده های ایرانی را از طریق ساخت مسکن استیجاری دنبال کند، می تواند از طریق بخش تعاون و با دادن زمین دارای کاربری مسکونی و تزریق اعتبارات لازم به تعاونی های مسکن این برنامه را عملیاتی کند.

به گزارش ایسنا، مهمترین برنامه دولت یازدهم در بخش مسکن، تلاش برای ایجاد مسکن ارزان قیمت برای خانوارهای ایرانی است و در این راستا ایجاد مسکن استیجاری و تداوم مسکن مهر را در دستور کار خود قرار خواهد داد. پیش از این حسن روحانی - رییس جمهور منتخب - تامین مسکن را در ایجاد آرامش روحی خانوارها موثر خوانده و گفته بود که ساخت مسکن ارزان برای مردم به ویژه نسل جوان و رفع ایرادات طرح مسکن مهر را به جهت خانه دار شدن مردم در دولت خود دنبال خواهد کرد.