به گزارش پارس به نقل از مهر، کیومرث کرمانشاهی پیش از ظهر امروز یکشنبه در مراسم تجلیل از صنعتگران نمونه منطقه آزاد اروند در هتل کاروانسرا آبادان از روز صنعت و معدن به عنوان فرصتی مناسب برای تقدیر از این افراد نام برد و افزود: از میزان کل هدف گذاری شده ۴۱ میلیارد دلار آن مربوط به بخش صادرات کالا و ۱۸ میلیارد دلار آن مربوط به بخش خدمات است.

وی با اشاره به اینکه حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته بیش از ۹۴ میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: از این میزان ۵۳ میلیارد دلار آن مربوط به واردات کالا و حدود ۴۱ میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات غیرنفتی بوده است.

کرانشاهی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت سازی ها و امکاناتی که در حال حاضر در کشور مهیا شده این ظرفیت در صنعتگران، معدن کاران، کشاورزان، سایر حوزه ها و حتی بخش خدمات کشور وجود دارد که بتوانیم به هدف گذاری شکل گرفته که همانا برابری صادرات غیر نفتی با واردات کشور است دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: در تلاش هستیم تا با تحقق این هدف گذاری تعیین شده بتوانیم با ارز حاصل از کالاهای غیر نفتی، هزینه های جاری کشور و واردات کالا به کشور را تامین کنیم و از درآمدهای حاصل از نفت برای طرح های زیر بنایی و توسعه ای و حتی نسل های آینده بهره بگیریم.

معاون سازمان توسعه و تجارت کشور ادامه داد: برنامه های متعددی برای امسال به عنوان سال سوم برنامه توسعه پنجم در دست اقدام داریم که امید می رود با اجرای این برنامه ها در تمامی حوزه های اعم از صنعت، معدن و تجارت بتوانیم به اهداف عنوان شده دسترسی یابیم.

کرمانشاهی با اشاره به پیشرفت های بسیار خوب حاصل شده در حوزه صنعت نسبت به گذشته گفت: در حوزه های مربوط به کالاها و خدمات دانش بنیان همچون داروهای نو ترکیب و بیوتکنولوژی با توجه به ابداع و اختراعاتی که صورت گرفته در تلاشیم تا به مرحله ای از رشد و صادرات این نوع از محصولات که می تواند ارزش افزوده بسیار بالایی را برای کشور به همراه داشته برسیم.

به گفته وی جهش بعدی صادرات غیرنفتی حمایت از محصولات کالایی و خدماتی دانش بنیاد است.

معاون سازمان توسعه و تجارت کشور ازمدیریت واردات، حمایت از تولیدات داخلی و در نهایت توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان هدف گذاری صورت گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت کشور نام برد و افزود: عموم واحدهای تولیدی ما به موضوع تحقیق و توسعه اهمیت ویژه می دهند.

کرمانشاهی در خصوص کوشش های صورت گرفته برای جلوگیری از خام فروشی اظهار کرد: با اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد به دنبال آن هستیم تا در شرایط ویژه تجاری کشور از خام فروشی فاصله بگیرم و به سمت کالاهایی برویم که با ایجاد اشتغال و تولید سهم و یا ارزش افزوده نقش بیشتری را می تواند در تولید ایفا کند و منجر به ارزآوری بیشتر در کشور شوند.

وی در رابطه با تولید کالا و خدمات با فناوری بالا تصریح کرد: معاون علمی فناوری ریاست جمهوری مسئولیت این بخش را بر عهده دارد، تسهیلات ویژه ای را نیز برای این بخش اختصاص داده اند که صنعتگران به طور طبیعی با ارتباطی که با معاونت علمی فناوری دارند می توانند از این تسهیلات آگاهی یابند.

کرمانشاهی با شرح اینکه تجارت خارجی به معنای مدیریت واردات، زمینه سازی برای حمایت از تولید و توسعه صادرات است، یادآور شد: به طور قطع در پی آن هستیم تا کالاهایی که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند را به ویژه کالاهایی را که در بخش خدمات و کالاهای دانش بنیان در کشور تولید می شوند، متناسب با برنامه هایی موجود حمایت کنیم.

وی ادامه داد: برنامه های متعددی برای حمایت از تولید و صادرات غیر نفتی در وزارت صنعت معدن و تجارت وجود دارد که امیدواریم با تخصیص منابع لازم بتوانیم این برنامه ها و حمایت ها را عملی کنیم.