به گزارش پارس به نقل از ایسنا، کیومرث کرمانشاهی در میز کشوری افغانستان که در خراسان شمالی برگزار شد گفت: قرار بر این بود که بانک های داخلی از ظرفیت وام دهی که ۱۷۰۰ میلیارد ریال در سال بود، ۱۰ درصد از آن که معادل۱۷۰ هزار میلیارد ریال است را به امر صادرات اختصاص دهند. این درحالیست که از این میزان فقط ۳۰ هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: شاید یکی از دلایل کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی، تحلیل تسهیلات بانکی بوده است.

کرمانشاهی ادامه داد: علاوه بر آن بانک ها در بحث انواع صدور ضمانت نامه شرکت در مناقصه، به شرکت های پیمانکاری کمک کنند.

وی در خصوص حجم صادرات و واردات انجام شده توضیح داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان واردات کشور ۱۴ میلیارد دلار و صادرات غیر نفتی ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. این درحالیست که میزان صادرات غیر نفتی در سال ۸۰به پنج میلیارد دلار، در سال ۸۶ به ۲۰ میلیارد دلار رسید و در سال ۹۱از رقم ۴۱ میلیارد دلار گذشت.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه برای سال جاری ۵۹ میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی را پیش بینی شده است بیان کرد: از این میزان صادرات ۴۱ میلیارد دلار برای کالا و ۱۸ میلیارد دلار برای خدمات پیش بینی شده است.

وی با ذکر اینکه سهم تجارت خارجی در دو ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بوده است تاکید کرد: ۵۳ درصد از این میزان متعلق به صادارات کالای غیر نفتی بوده است.

به گفته وی در دو ماه نخست سال جاری میزان صادارات غیر نفتی نسبت به واردات رشد چشم گیری داشته است.

کرمانشاهی با بیان اینکه یکی از نگرانی و دغدغه های موجود کاهش حجم تجارت خارجی است ادامه داد: امیدوار هستیم امسال سالی باشد که صادرات غیرنفتی با واردات برابری کند و درآمد حاصل از فروش آن برای توسعه زیرساختی و نسل آینده هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر۶۰۰ پروژه در ۷۰ کشور توسط بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی انجام شده است گفت: ایران در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی پتانسیل فراوانی دارد به طوری که میزان صادرات این نوع کالاها از ایران به سایر کشورها در سال گذشته بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار بوده است.

وی بیان کرد: میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۸۰ بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار و این میزان در سال ۹۰ بالغ بر ۴.۲ میلیون دلار بوده است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: می توانیم با تهیه و تدوین بسته بندی های مناسب، برند و برند سازی سهم زیادی از صادرات کالا را به خود اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز یکی از دغدغه های موجود است خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز موجب می شود تا بحث رانت، رانت خواری و رانت جویی در برچیده شود.

وی تاکید کرد: نرخ ارز باید نرخ تولید و به نفع صادارت شود.

کرمانشاهی در خصوص صادرات به کشور افغانستان اظهار داشت: مبادلات تجاری ایران به کشور افغانستان در سال گذشته به ۲.۹ میلیارد دلار رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته بیش از شش برابر افزایش یافته است.

وی با ذکر اینکه تجارت در افغانستان به شدت سنتی است ادامه داد: این کشور به شدت به ساخت سرخانه، خانه و همچنین صادرات کالاهایی همچون مواد غذایی نیازمند است.

وی خطاب به تجار و بازرگانان گفت: نباید منتظر ماند تا صلح و آرامش در افغانستان برقرار، فرش قرمز پهن شود و سپس به دنبال تجارت در این کشور رفت بلکه همین الان باید در بازارهای این کشور حضور یافت.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید شاهد تقویت بخش خصوصی باشیم و دیپلماسی سیاسی در خدمت مباحث اقتصادی و تجاری اقتصادی کشور ایران باشد.