به گزارش پارس ، به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار خودرو همچنان راکد است. آنها می گویند قیمت ها نه تنها افت نکرده اند، بلکه حتی در مواردی افزایش نیز داشته اند.
این در شرایطی است که طی یکی دو هفته پیش، بازار خودرو پس از مدت ها جان گرفته بود و فعالان بازار امید داشتند رونق خرید و فروش خودرو تا چند هفته، پایدار باقی بماند.
با این حال بازار خودرو فعلا قفل شده و سایه رکود دوباره بر سر آن سنگینی می کند. هرچند معمولا در دوران رکود، قیمت ها افت می کنند؛ اما بازار این روزهای خودرو مستثنی از این قاعده است، چه آنکه نه تنها کاهش قیمتی در کار نیست، بلکه منحنی قیمت ها صعود نیز کرده است. حال باید دید این رکود ادامه پیدا می کند یا اینکه با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و آغاز مسافرت های خاص این فصل، سرنوشت دیگری گریبان بازار را خواهد گرفت. به اعتقاد کارشناسان، رونق دوباره بازار خودرو به معنای افزایش قیمت هاست، زیرا تولید همچنان با افت روبه رو است و خودروسازان نمی توانند متناسب با میزان تقاضا، عرضه داشته باشند. این به معنای افزایش دوباره قیمت ها به خصوص برای خودروهای کم تیراژتر مثل پژو ۲۰۶ و تندر- ۹۰ و مگان خواهد بود، خودروهایی که همین حالا نیز گران به شمار می روند و مشتریان قدرت هضم گران تر شدن آنها را ندارند.
رکود با طعم گرانی
اما از بازار خبر می رسد که در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۳۶ میلیون تومان دارد.
در بین دیگر پژویی های ایران خودرو تیپ۶ این محصول هم در حال حاضر ۵۱ میلیون تومان خرید و فروش می شود و V۹ هم با قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین V۸ نیز به عنوان مدل صندوقدار، اما دنده معمولی ۲۰۶، از قیمتی برابر با ۴۳ میلیون تومان برخوردار است. V۲۰ نیز به عنوان ساده ترین مدل صندوقدار ۲۰۶ در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رود که این موضوع از رشد قیمت یک میلیون تومانی آن حکایت می کند.
در بین دیگر مدل های پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و مدل دوگانه سوز آن نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران تر است. ۴۰۵ در یک هفته گذشته حدود سه میلیون تومان گران شده است. سمند هم با چهار میلیون افزایش در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همچنین پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و در مدل دوگانه سوز خود قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان دارد. پارس نزدیک به چهار میلیون تومان گران شده است.
اما مدل ۱۱۱ (هاچ بک) این خودرو در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از جهش یک میلیونی آن حکایت می کند. پراید مدل ۱۳۱ نیز که ۵۰۰ هزار تومان گران شده، هم اکنون ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می رود. خبر می رسد که مدل ۱۳۲ پراید نیز قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. این خودرو نیز ۵۰۰ هزار تومان گران شده است.
مگان هم که دو میلیون تومان گران شده، ۸۷ میلیون تومان به فروش می رسد. تندر - ۹۰ هم که این روزها قیمتی بالای نرخ کارخانه دارد در مدل پارس خودرویی خود ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. مدل ایران خودرویی تندر نیز در حال حاضر ۳۶ میلیون تومان خرید و فروش می شود. هر دو تندر با افزایش قیمت دو میلیون تومانی در یکی دو هفته گذشته روبه رو شده اند. از بازار تندر مدل E۱ نیز خبر می رسد که این محصول قیمتی برابر با ۳۳ میلیون تومان دارد و این یعنی دو میلیون تومان به قیمت آن طی یکی دو هفته گذشته اضافه شده است.
فعالان بازار می گویند: تیبا و ماکسیما نیز با افزایش قیمت روبه رو بوده اند؛ به نحوی که تیبا در حال حاضر ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و ماکسیما ۱۱۶ میلیون تومان به فروش می رسد. ماکسیما یک میلیون و تیبا نیز ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته اند.
به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین نیسان تیانا هم در حال حاضر با قیمتی برابر با ۱۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می شود که پنج میلیون تومان افزایش داشته است. به جز تیانا دیگر خودرو لوکسی که در یکی دو هفته گذشته تغییر قیمت را تجربه کرد، سوزوکی گرندویتارا بود. این محصول هم اکنون ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. ویتارا در ایران خودرو خراسان به تولید می رسد و وضع تولید آن چندان مناسب نیست.