به گزارش پارس به نقل از فارس، یازدهم ماه شعبان المعظم و سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) که در تقویم رسمی کشور با عنوان روز جوان نام گذاری شده است، ما را به یاد جوانان و مشکل ها و مطالبه های بر حق آن ها می اندازد.

در طول سال با توجه به اتفاقات و حوادث سیاسی و غیره ای که در کشور رخ می دهد، شاید مسئولان اولویت های مهم تری نسبت به امور جوانان پیدا می کنند و همین امر موجب می شود تا مشکلات عمده ای که جوانان با آنها دست به گریبان هستند را فراموش کنند.

بی شک اگر امروز در جامعه از هر کسی سوالی با این عنوان طرح شود که مهم ترین مشکل جوانان را چه می دانید بی درنگ بر سه گانه بیکاری، نداشتن مسکن و بالارفتن سن ازدواج تاکید می کند.

اما با تفکری عمیق تر می توان اکثر مشکلات جوانان را مسائل اقتصادی جامعه دانست چرا که بیکاری هنگامی افزایش پیدا می کند که تولید کشور از کار افتاده باشد و کارخانه ها و صنایع به دلیل مشکلات اقتصادی یا به فکر تعدیل نیرو و اخراج باشند یا پولی برای استخدام نیروی انسانی نداشته باشند.

مسکن نیز که بی شک مهم ترین تاثیر خود را از اقتصاد می گیرد، زمانی دچار رکود می شود که قیمت ها افزایش زیادی داشته باشد و با پایین آمدن قدرت خرید و کاهش ارزش پول ملی، عملا هیچ کسی دستش به متری از زمین و مسکن نمی رسد.

البته در زمینه مسکن نباید از این نکته غافل شدکه در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه مسکن را شرکت ها و بانک ها متقبل می شوند اما در ایران به دلیل نبود ثبات اقتصادی بانک ها و سازمان ها حاضر به این همکاری نیستند.

اما در امر ازدواج گرچه مسائل فرهنگی تقش مهمی را ایفا می کنند اما بی شک وقتی جوانی از نظر اقتصادی زیر نظر پدر خود باشد و به اصطلاح عامیانه دستش در جیبش نباشد هرگز فکر ازدواج به مغز وی خطور نخواهد کرد.

البته نباید از خواسته های دیگر جوانان همچون ایجاد فضاهای مناسب تفریحی، زیرساخت های ورزشی، افزایش سینماها و گسترش فرهنگستان ها غافل شد اما در مجموع مهم ترین مطالبات جوانان بیشتر به اشتغال، مسکن و ازدواج خلاصه می شود که این خواسته ها سر از دامن اقتصاد کشور بیرون می آورد.

مقام معظم رهبری در دیدارهای خود محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک هر مجموعه ای را جوانان دانستند و تصریح کردند: مسئله اشتغال با مسئله ازدواج ارتباط دارد و یکی از موانع ازدواج، همین مسئله اشتغال است و البته مسائل فرهنگی را نیز در این امر نباید دست کم گرفت.

تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب در راستای افزایش تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، جهاد اقتصادی و حماسه اقتصادی نشان از عمق دید ایشان نسبت به مسائل کشور دارد چرا که وقتی اقتصاد سامان بگیرد بسیاری از مشکلات جوانان نیز حل خواهد شد.

اما به مناسبت روز جوان به سراغ چندی تن از جوانان رفتیم تا از نزدیک مشکلات و مسائل مربوط به آن ها را جویا شویم:

*برای دانشجو اشتغال تعریف شده باشد

محسن ۲۹ ساله دانشجوی دکترای ایمونولوژی از دانشگاه تهران که در حال حاضر مجرد است یکی از مهم ترین انتظارات خود را مسئله استخدام دانست و اظهار کرد: وقتی دانشگاه ها در کشور دانشجو را می پذیرند باید به فکر اشتغال آنها نیز باشند چرا که مدرک بدون شغل فایده ای ندارد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی دانشجویی در رشته ای تحصیل می کند انتظار استخدام دارد تصریح کرد: تا زمانی که اشتغال جوان حل نشود نمی تواند به موضوع ازدواج فکر کند چون پولی برای تامین هزینه خود و همسرش نخواهد داشت.

*دولت جدید اقتصاد را ساماندهی کند

صادق اکبری ۲۶ ساله دارای مدرک لیسانس کامپیوتر مهم ترین مشکل خود را بیکاری دانست و اظهار کرد: پس از گرفتن کارت پایان خدمت و اخذ مدرک لیسانس اکنون حدود سه سال است که بیکار هستم.

وی با بیان اینکه در طی این سه سال کاری برای او پیدا نشده است، تصریح کرد: اگر هم گاهی مجموعه ای برای همکاری معرفی شده است به دلیل پایین بودن مزایا و حقوق، ارزش وقت گذاشتن نداشته است.

اکبری تاکید کرد: تا وقتی جوان کار و حقوق ثابت نداشته باشد مسئله ازدواج شوخی به نظر می رسد چرا که وقتی جوانی ازدواج می کند حداقل باید از وضعیت حقوق ثابت خود آگاه باشد که آیا با این میزان پول می توان زندگی مشترک تشکیل دهد یا خیر.

وی از دولت جدید درخواست می کند به مسئله اشتغال، مسکن و ساماندهی اقتصاد توجه ویژه ای داشته باشد.

*کاهش ارزش پول ملی، حقوق های ماهیانه را بی ارزش کرد

ابوذر اویسی ۳۲ ساله و متاهل دارای مدرک لیسانس مهندسی عمران با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول ملی، ارزش حقوق دریافتی را کاهش داده است، تصریح کرد: خدا را شکر نسبت به جوانان دیگر وضعیت خوبی دارم و کمبودی ندارم اما با توجه به اینکه ماهیانه حدود یک میلیون و دویست هزار تومان قسط پرداخت می کنم چیزی برای پس انداز باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه همسر وی نیز در شرکتی مشغول به کار است، اظهار کرد: امروز جوانان با توجه به هزینه های خوراک و پوشاک و به ویژه اجاره ها نمی توانند پولی برای پس انداز باقی بگذراند چرا که در انتهای ماه یا پول کم می آورند یا هزینه های دریافتی و پرداختی شان برابر هم می شود.

اویسی با تاکید بر اینکه اگر وضعیت اقتصادی جامعه سامان گیرد بسیاری از مشکلات جوانان حل خواهد شد، اضافه کرد: امروز بسیاری از کارگران و اقشار مختلف جامعه را می بینیم که به دلیل پایین بودن حقوق خود در تامین مخارج و نان شب خود مانده اند.

*وام ازدواج افزایش پیدا کند

محمد حسین غم پرور ۲۲ ساله دانشجوی کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی با تاکید بر اینکه باید به مسئله اشتغال توجه ویژه ای صورت گیرد، تصریح کرد: من در دانشگاه آزاد تحصیل می کنم و با توجه به تامین هزینه های دانشگاه از سوی خانواده، پولی دیگر برای تامین پس انداز آینده ام باقی نمی ماند.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات اقتصادی مسئله اشتغال و ازدواج جوانان را حل می کند، اضافه کرد: مسئولان باید توجه ویژه ای بر روی مسئله ازدواج داشته باشند چرا که اگر این وضعیت تداوم داشته باشد احتمال به حاشیه رفتن جوانان وجود دارد.

این جوان با تاکید بر اینکه وقتی جوانی پولی برای تامین هزینه ازدواج و تشکیل خانواده نداشته باشد به سوی اعتیاد و مسائل دیگر خواهد رفت، تصریح کرد: با پرداخت سه میلیون تومان وام ازدواج به زوج های جوان آن هم با صف های عریض و طویلی که آیا وام پرداخت شود یا نه، هیچ جوانی به ازدواج فکر نخواهد کرد.
غم پرور یکی از خواسته های خود را افزایش مکان های تفریحی و ورزشی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان تاکید بر انجام ورزش می کنند زیرساخت های آن را نیز باید فراهم کنند.

وی از گرانی بلیط های استخر و سانس های سالن های ورزشی انتقاد و تصریح کرد: جوانان امروز شور و نشاطی ندارند چرا که با این گرانی ها و تورم فزاینده جامعه هیچ خنده ای بر لب کسی مشاهده نمی کنیم.

اما برای پاسخ به سوالات و مطالبات جوانان به سراغ احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و روح الله رمضانی معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم رفتیم و پاسخ های ایشان در خصوص لزوم توجه ویژه به جوانان را جویا شدیم.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب و پیروزی های مداوم در عرصه های علمی، جهادی و سیاسی مدیون جوانان است، اظهار کرد: تجربه اداره دوران دفاع مقدس توسط جوانان نشان داد، آنها ظرفیت عظیمی برای نظام دارند که باید به ایشان اعتماد کرد.

وی یکی از مهم ترین مسائل حوزه جوانان را اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید برنامه هایی را در راستای افزایش اشتغال به مجلس ارائه کند که قابلیت اجرایی داشته باشد.

نماینده مردم قم در خانه ملت با تاکید بر اینکه ازدواج جوانان باید تسهیل شود، تصریح کرد: سخت گیری هایی که در بحث فرهنگی از قبیل تعیین مهریه های سنگین، تامین جهیزیه و مسکن وجود دارد سبب مانع ازدواج جوانان می شود.

*بانک ها در ارائه وام ازدواج همکاری نمی کنند

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه متاسفانه جوانان ما امروز با بانک ها برای دریافت وام ازدواج درگیر هستند، خاطرنشان کرد: در این ماه های اخیر مشکلات مربوط به وام ازدواج افزایش داشته است و در حالی که بانک مرکزی قول هایی برای رفع مشکلات می دهد، بانک ها زیر بار نمی روند و با دولت همکاری نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه بانک های خصوصی که اصلا هیچگونه همکاری برای تسهیل در وام ازدواج ندارند، اضافه کرد: برخی از بانک های دولتی نیز سخت گیری هایی می کنند و در این زمینه شاهد کوتاهی بانک ها هستیم.

نماینده مردم قم در خانه ملت خاطرنشان کرد: متاسفانه بانک ها بر اساس روش خود عمل می کنند و مجلس باید در قوانین بازنگری کند چرا که اینگونه نمی شود از طرفی جوانان را به ازدواج تشویق کنیم اما از طرف دیگر در ارائه وام ازدواج شاهد کارشکنی باشیم.

*مطالبه جوانان مبنی بر ایجاد فضاهای تفریحی به حق است

امیرآبادی در خصوص مطالبات جوانان مبنی بر فضاهای تفریحی و ورزشی برای افزایش شور و نشاط اظهار کرد: در موضوعات تفریحی همچون ایجاد پارک های آبی باید پیگیری هایی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مکان های مناسبی برای تفریح جوانان باید ایجاد شود، تصریح کرد: امکانات ورزشی و تفریحی بر اساس اخلاق مداری و شکوفایی استعداد در عرصه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی برای جوانان باید پیش بینی شود.

نماینده مردم قم در خانه ملت در پاسخ به این نظر که عده ای معتقدند امکانات تفریحی به دلیل برخی تنگ نظری ها ایجاد نمی شود، اضافه کرد: قبول ندارم تنگ نظری است چرا که مراجع عظام تقلید نیز تاکید دارند زمینه های رفاه و آرامش و آسایش جوانان باید فراهم شود تا از فساد و بداخلاقی ها دور شوند.

روح الله رمضانی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم با اشاره به اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان به ریاست استاندار و عضویت کل مدیران اجرایی در سال گذشته چهار مرتبه تشکیل جلسه داده است، اظهار کرد: در این ستاد براساس وظیفه ای که دستگاه های اجرایی در حوزه جوانان دارند، گزارش ها ارائه شده و وظیفه ما نیز رصد و بررسی فعالیت این نهادها در حوزه جوانان است.

وی با بیان اینکه در این ستاد موضوع ازدواج جوانان اهمیت بیشتری دارد، تصریح کرد: در خصوص وام ازدواج به جوانان تعداد وام های پرداختی و بانک هایی که در این حوزه فعالیت داشتند، شناسایی و تقدیر شدند.

*کاهش ارائه وام ازدواج به دلیل کمبود اعتبار است

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید جوانان زیادی از بانک ها برای دریافت وام ازدواج دست خالی بازگشتند گفت: در سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی کشور در این زمینه به خوبی عمل نشد.

رمضانی با تاکید بر اینکه مسئله اصلی در موضوع وام ازدواج، تامین اعتبار آن است، تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع اعتباری جوانان زیادی در انتظار وام ازدواج از سال گذشته مانده اند اما امیدواریم امسال جوانانی که هنوز وام ازدواج را دریافت نکرده اند و کسانی که ازدواج می کنند تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.

*اجرای ماده ۴۱ بخشی از مشکلات جوانان را برطرف می کند

وی اجرای ماده ۴۱ را از اتفاقات خوب در حوزه جوانان برشمرد و اضافه کرد: طبق این ماده قانون گذار این اجازه را می دهد که اعتباری ذیل بودجه دستگاه های اجرایی ویژه جوانان تخصیص یابد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم با اشاره به اینکه با اجرای این مصوبه دستگاه های اجرایی بهانه ای از نظر کمبود اعتبار در حوزه جوانان نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر اعتبارات پیش بینی و این قانون اجرا شود بخشی از مشکلات مربوط به جوانان حل خواهد شد.

*شرکت های خصوصی و دولتی از جوان کارت حمایت کنند

رمضانی در خصوص اینکه یکی از مطالبات جوانان در راستای افزایش مکان های تفریحی و ارائه خدمات نظیر تخفیف در استفاده از اماکن ورزشی است گفت: بر این اساس طرحی با عنوان جوان کارت تهیه شده است و جوانان می توانند با ارائه این کارت به شرکت هایی که با معاونت جوانان قرارداد دارند، از تخفیف خوبی برخوردار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که جوانان چگونه می توانند این کارت را تهیه کنند، اظهار کرد: این طرح ابتدا برای اعضای تشکل ها و هیئت های ورزشی به عنوان پایلوت اجرا خواهد شد و با توجه به هزینه سنگین تهیه کارت بخش خصوصی و دولتی باید در این زمینه کمک کنند.