به گزارش پارس ، سید کمال سیدعلی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادپرس افزود: بانک مرکزی باید فشار نقدینگی که وجود دارد را با برنامه های کوتاه مدت و میان مدت کاهش دهد.

وی درباره راه های مدیریت نقدینگی با هدف کاهش تورم توضیح داد: براساس قانون بودجه می توان از طریق فروش اوراق و دارایی های موجود و تملک دارایی های دولت این وضعیت را کنترل کرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: دولت آینده باید در ۱۰ تا ۱۴ ماه آینده بحث یکسان سازی نرخ ارز را در قالب برنامه یک ساله و یا دو ساله در دستور کار قرار دهد.

سیدعلی خطاب به دولت یازدهم گفت: این دولت باید قانون بودجه امسال را بسیار جدی بگیرد و در هر نوع تصمیم گیری صراحتا روی قانون بودجه کار کند و تا ۱۰،۱۵ روز آینده نظرات اصلاحی خود را اعمال کند.

وی ادامه داد: هم اکنون قانون بودجه ابلاغ شده، ولی به هرحال اگر اصلاحیه ای مدنظر دولت یازدهم است، باید به سرعت اعلام کنند تا مراحل قانونی را طی کند.

به اعتقاد سیدعلی، علامت های حوزه های اقتصادی، بازرگانی و تجارت و گروه اقتصادی نمایان بوده و نیازمند برنامه ریزی است و این موارد می تواند علامت ها و نشانه های مثبتی برای کشور باشد، بنابراین دولت آینده باید زودتر برای این مسایل برنامه ریزی کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت جدید در بحث بورس باید فعال باشد و سعی کند تا شاخص ها همچنان رشد خود را داشته باشند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: حساسیت های روی بورس باید بسیار بیشتر از روند فعلی باشد و باید برنامه ریزی کنند که سرمایه هایی که تاکنون به میدان نمی آمده و وارد بازی نمی شده، جذب کشور شود.

سیدعلی گفت: تشویق های مناسب برای سرمایه گذاری اعم از خارجی و داخلی باید صورت گیرد و بازرگانان باید احساس امنیت نسبت به سرمایه گذاری ها در این دوره کنند.

به اعتقاد وی، در بحث های مربوط به نرخ مبادلاتی و نرخ ارز هم باید علامت هایی که به اقتصاد می دهند، به سمت کاهشی باشد. نرخ ارز خودش علامت های مثبتی دارد و با توجه به نشانه های آن باید این نرخ را مدیریت کنند که البته این طرح در کوتاه مدت این اتفاق نمی افتد. برنامه کوتاه مدت باید ثبات نرخ ارز و برنامه بلندمدت باید یکسان سازی نرخ ارز باشد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: معتقدم به دلایل تحریم و کمبودهایی که وجود داشته است، در حال حاضر نرخ ارز متورم تر از نرخ واقعی است. با این حال، ۷۰ درصد مسایل اقتصادی کشور به بحث های بین المللی برمی گردد و ۳۰ درصد هم داخلی است. بدون توجه به مسایل بین المللی، روابط سیاسی، جذب سرمایه گذاری و کاهش تحریم نمی توان مشکلات را حل کرد.

سیدعلی در پایان خاطرنشان کرد: هدفمندی یارانه ها هم باید در حد خودش اجرا شود، اما در نحوه اجرای آن باید به اقشار آسیب پذیر توجه بیشتری شود و یارانه ها به همه افراد تعلق نگیرد.