به گزارش پارس ، پرویزیان در گفت وگو با فارس، با اشاره به مشکلات تامین و تخصیص منابع در اقتصادی ایران، اظهارداشت: در فرایند تامین مالی و تخصیص با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو هستیم و اینها را باید سیاست گذار پولی باید برای آن تصمیم بگیرد.

وی افزود: دو مقوله تامین و تخصیص منابع به هم مرتبط هستند و اگر می خواهیم فضای اقتصادی بهتر شود باید این دو مساله حل شود؛ این دو به هم مرتبط هستند و اگر شرایط را به نفع یکی و به ضرر دیگری تغییر یابد، نتیجه آن در متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار است.

*تامین و تخصیص منابع ناکارآمد است

عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه این مساله برای برای بنگاه ها بسیار مهم است، گفت: تامین مالی ناکافی یا ناقص، تامین مالی دیرهنگام و تامین مالی پرهزینه یا پر دردسر از جمله چالش های اصلی حوزه تامین و تخصیص منابع است؛ به عنوان مثال تامین مالی از طریق اوراق مشارکت یا اخذ تسهیلات از موسسات ممکن است زمان بر و پر هزینه باشد یا تامین مالی ریالی یا ارزی به دلیل عدم اطمینان از نرخ ها با مشکلاتی مواجه است که سیاست گذاران پولی و مالی باید مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: در حوزه تخصیص، چالش تخصیص ناکارآمد منابع است که البته در قانون برنامه پنجم توسعه به موضوع بهره وری اشاره و تاکید شده مساله عدالت توزیعی و تخصیص منابع متناسب با ارزش افزوده بالا، متوسط و پایین مورد توجه قرار گیرد.

رئیس موسسه عالی بانکداری تصریح کرد: در اقتصاد به برخی مسائل به عنوان عارضه نگاه می کنند که در این صورت این پدیده خود به عامل دیگری ارتباط دارد که در صورت حل آن این عارضه هم از بین خواهد رفت اما ممکن است به یک پدیده به عارضه همیشگی تبدیل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تورم و بیکاری به یک بیماری تبدیل شده که بخش عمده آن ناشی از مدل تامین و تخصیص منابع در کشور است که می تواند این وضعیت را تشدید کند.

*دسترسی آسان فعالیت های غیر مولد به نقدینگی

پرویزیان با اشاره به تامین آسان منابع در بخش های غیر تولیدی گفت: فرآیند تامین مالی بخش های تولیدی با ارزش افزوده بلند مدت به درستی انجام نمی شود ولی تامین مالی فعالیت های غیر مولد و کوتاه مدت به سرعت انجام می شود این نشان می دهد که مشکلات جدی در این بخش وجود دارد.

وی تصریح کرد: گفت وگو هایی که با صاحب نظران مختلف داشتم، معتقد بودند که ظرفیت اقتصادی کشور بسیار بیشتر از نقدینگی فعلی است و نقدینگی را به عنوان یک عامل که موجب ایجاد اخلال در نظام اقتصادی شده نباید ارزیابی کرد بلکه اشکال اصلی به مدیریت نقدنیگی وارد است.

عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: همواره می گویند باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم اما در شرایط فعلی اگر خلق نقدینگی نشود تولید از کجا این نقدینگی را به دست می آورد؛ حتی موضوعی که تحت عنوان سرعت گردش پول مطرح می شود بخش عمده این سرعت گردش در بازارهای واسطه ای و تصنعی به وجود می آید که مخاطراتی برای اقتصاد به وجود می آورد اما اگر این چرخش در تولید صورت گیرد اقدام مثبتی تلقی می شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام تامین و تخصیص منابع بسیار مهم کلیدی است، گفت: در یک سال اخیر متغیرهای دیگری وارد این تحلیل ها شده به طوری که نرخ ارز یک متغیر مهم برای حل این موضوع است.

به گفته وی چگونگی رفتار بنگاه ها خانوارها، افراد و حتی بازارها به این مولفه ارتباط پیدا می کند و باید یک سیاست گذاری مطمئنی در این حوزه انجام شود.

*تصمیمات نادرست در تغییر سیاست گذار پولی

پرویزیان ادامه داد: متاسفانه برخوردهای نادرستی با مساله سیاست گذار پولی شد و به یکباره اعلام شد که شورای پول و اعتبار مسئول تعیین نرخ ارز است و بعد دوباره بانک مرکزی متولی شد؛ سیاست گذار پولی باید بتواند علامت درستی را به ذینفعان و فعالان بازار بدهد که در صورت اینگونه برخوردها علامت مناسبی به بازار داده نمی شود.

وی با اشاره به تغییر برخی قوانین در مدت بررسی بودجه های سالیانه، اظهار داشت: به عنوان مثال قانون تجارت یا قانون پولی و بانکی کشور تغییر می یابد که این مساله مشکلاتی را برای سیاست گذاری پولی و بانکی ایجاد می کند.

رئیس موسسه عالی بانکداری گفت: باید کمک کرد که دستگاه ها نقش خود را به درستی انجام دهند و تداخل در وظایف و اختیارات سیاست گذار پولی و مالی ایجاد نشود تا علامت درست به بازار داده شود.

*اقتصاد ایران ظرفیت جذب نقدینگی زیادی دارد

وی تصریح کرد: با توجه به طرح های توسعه ای، تغییرات نرخ ارز، ظرفیت های سرمایه گذاری و محدودیت هایی که بر اقتصاد کشور تحمیل می شود، اقتصاد ایران ظرفیت جذب نقدینگی بالایی را دارد اما به دلیل اینکه فرآیند تامین مالی با مشکلاتی مواجه است، منابع بیشتر در سرمایه گذاری های کوتاه مدت می رود و این موجب شده که کارآمدی لازم ایجاد نشود.

*اقدامات بانک مرکزی در کنترل و مدیریت نقدینگی

پرویزیان در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی استراتژی خاصی برای مدیریت نقدینگی دارد، گفت: جمع بندی شورای پول و اعتبار در سال گذشته این بود با چند سیاست کنترلی این نقدینگی سرگردان مدیریت شود و عملکرد دو ماهه امسال که منجر به کاهش نقدینگی نسبت به پایان سال گذشته شد، نتیجه همان سیاست هایی است به اجرا درآمده است.

وی اضافه کرد: دو سال قبل اوراق مشارکت به چند چالش برخورد کرد و در پایان سال حجم پایینی از اوراق را منتشر کرد اما سال گذشته روند فروش اوراق بهتر شد و امسال هم این کار انجام می شود.

وی با بیان اینکه اوراق مشارکت هم برای بنگاه ها و طرح های زیربنایی منتشر شد و هم بانک مرکزی، افزود: در بحث کنترل بدهی بانک ها، خطوط جدید اعتباری در سال گذشته داده نشد و یا بسیار محدود شد و از طرف دیگر اضافه برداشت ها کنترل شد.

عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد: وصول مطالبات جدی تر پیگیری شد و خود بانک ها هم توانستند با ایجاد کمیته های اجرایی، مطالبات معوق را وصول کنند.