به گزارش پارس به نقل از ایسنا، جمهوری سودان به طور رسمی به سودان جنوبی اطلاع داد که توافقات اقتصادی و نفتی خود را با این کشور متوقف و مجوز صادرات نفت این کشور از طریق خط لوله های خود ظرف دو ماه لغو خواهد کرد.

جمهوری سودان چند روز پیش اعلام کرده بود که دو خط لوله صادراتی نفت از سودان جنوبی را ظرف ۶۰ روز مسدود خواهد کرد، مگر اینکه جوبا حمایت خود از شبه نظامیان فعال در طول مرز مشترک دو کشور را متوقف کند. سودان جنوبی حمایت خود از این شبه نظامیان را تکذیب کرده است.

این مناقشه که تازه ترین مورد در مشکلات بین سودان و سودان جنوبی است، عرضه نفت به خریداران آسیایی نظیر شرکت نفت ملی چین، شرکت نفت ONCG هند و پتروناس مالزی را که مجری میادین نفتی سودان جنوبی هستند تهدید می کند.

آمریکا از خارطوم خواسته است تا درباره این تصمیم خود تجدیدنظر کند.

وزارت نفت سودان در نامه ای به وزارت نفت سودان جنوبی اعلام کرد که باید به اطلاع برسانیم که وزارت نفت تاسیسات انتقال و پالایش نفت در سودان را برای نفت دریافتی از سودان جنوبی تعطیل خواهد کرد.

در این نامه آمده است: برای حفاظت از این تاسیسات و اجتناب از هرگونه خطرات محیط زیستی در دو کشور این تعطیلی به صورت ایمن و آرام و در مدت یک دوره ۶۰ روزه از ۹ ژوئن ۲۰۱۳ انجام خواهد شد.

وازرت خارجه سودان نیز ارسال این نامه را تایید کرده است.

وزیر نفت سودان جنوبی در واکنش به این نامه گفت: کشورش از تصمیم جمهوری سودان تبعیت می کند اما این تصمیم سیاسی بوده و براساس دلایل فنی و اقتصادی مرتبط با قرارداد نفتی نیست.

استیون دیه دائو وزیر نفت سودان جنوبی گفت: نفتی که در حال حاضر وارد خط لوله شده فروخته و توزیع خواهد شد و کشورش در حال همکاری نزدیک با شرکت های نفتی مجری برای انجام یک تعطیلی ایمن به لحاظ زیستی محیطی است.

وی گفت: ما در حال حاضر تقریبا هفت میلیون بشکه نفت را به تاسیسات جمهوری سودان ارسال کرده ایم.

سودان جنوبی در حال حاضر روزانه حدود ۲۲۵ هزار بشکه نفت تولید می کند.

پیشتر وزیر نفت سودان جنوبی گفته بود: به رغم تهدید جمهوری سودان مبنی بر توقف صادرات نفت سودان جنوبی، صادرات نفت به جمهوری سودان ادامه دارد.

سودان جنوبی که برای صادرات نفت خود به خطوط لوله و بنادر جمهوری سودان وابسته است حدود هفت میلیون بشکه نفت را از زمان از سرگیری تولید خود در ماه آوریل صادر کرده است.

سودان جنوبی سابقا (قبل از مناقشه با خارطوم بر سر حق ترانزیت) روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کرد اما منابع نفتی می گویند بعید است که تولید این کشور قبل از پایان سال به بیش از ۲۳۰ هزار بشکه در روز برسد زیرا برخی تاسیسات در جریان درگیری های بین دو کشور در آوریل ۲۰۱۲ تخریب شده است.