به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در ۱۹ روز سپری شده از تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شش کاندیدای این دوره وعده های فراوانی در خصوص مهار تورم، توجه به تولید ملی، ثبات نرخ ارز و… داده اند. ساماندهی بخش مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور نیز جزو یکی از همین وعده ها بوده که کاندیداها در نخستین مناظره تلویزیونی درباره آن سخن گفتند.

ساخت مسکن در بافت های فرسوده، رفع نواقص طرح مسکن مهر، مدیریت سرمایه های سرگردان و اجرای مسکن استیجاری، تامین مسکن ارزان و ادامه مسکن مهر با محورریت بخش خصوصی برنامه هایی بوده که به اعتقاد کاندیداها بهترین راهکار برای حل مشکل تاریخی مسکن به شمار می آید. نقطه اشتراک همه این برنامه ها نیز طرح مسکن مهر است که این رویه انتقاد کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است.

*مانور کاندیداها روی مسکن مهر

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری نشان داده اند که دید درستی از مسکن ندارند، گفت: اظهارات کاندیداها نشان داد که آنها اولویت های این بخش را نتوانسته اند تشخیص دهند.

فرهاد ببیضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزود: اکثر آنها می گویند که مسکن مهر را ادامه می دهند این مسئله ای روشن و مبرهن است چراکه این طرح برای جامعه مفید بوده و تبدیل به یک مطالبه برای مردم شده است.

وی با اشاره به این که برخی کاندیداها بر ادامه طرح مسکن مهر با رفع نواقص آن تاکید دارند، تصریح کرد: این یک امر طبیعی است که طرح بزرگی مانند مسکن مهر در ابتدای اجرا با مشکلاتی مواجه می شود که در ادامه حل خواهد شد.

وی با بیان این که تنها یکی از کاندیداها نشان داد که مسئله مسکن را به درستی شناخته است، اظهار کرد: این کاندیدا می داند که مشکل کنونی مسکن کشور سوداگری است و برنامه خود را بر اساس کنترل سوداگری و همچنین تناسب عرضه و تقاضا اعلام کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: این کاندیدا مسکن را به دو بال عرضه و کنترل تقاضای سرمایه ای تشبیه کرد که این مسئله نشان می دهد وی درک درستی از مشکلات این بخش دارد.

بیضایی با اشاره به این که کاندیداها فقط روی مسکن مهر مانور کردند، گفت: متاسفانه هیچکدام از کاندیدا نگفتند که با چه نگاه اقتصادی به حل مشکلات مسکن می پردازند، یا این که راهبرد و استراتژی آنها در این زمینه چیست.

وی خاطرنشان کرد: اظهارات کاندیداها نشان داد آقایان در بخش مسکن حرفی برای گفتن ندارند.

این در حالی است که یک کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که هیچکدام از شش کاندیدا برنامه ای برای بخش مسکن ندارند و در حقیقت « مسکن» برای آنها یک مسئله حاد نیست.

بیت الله ستاریان در گفت وگو با تسنیم افزود: متاسفانه کاندیدا برنامه ای برای هیچ کدام از بخش هایی از مسکن ندارند و آنچه که از سوی آنها گفته شد فقط نشان داد که کاندیداها در حد یک فرد بسیار عادی درباره مسکن صحبت می کنند.

وی با بیان این که برنامه روشن و مدونی در این زمینه نداشتند، تصریح کرد: متاسفانه کاندیداها اصول و شاخص های مسکن را نمی شناسند و اصلا مسئله مسکن و حاد بودن آن برای آنها مطرح نیست، این در حالی است که در دوره ریاست جمهوری هر کدام از این آقایان یکی از بزرگترین معضلات، مسکن خواهد بود.

وی با بیان این که این به جرات می توان گفت که این مسئله حتی از سیاست خارجی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: خطرات بسیار بزرگی مملکت را در این بخش تهدید می کند، بنابراین هر کدام از کاندیداها باید برای مسکن برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند چراکه ما داریم به یک بحران وارد می شویم که در یکی دو سال آینده درگیر آن خواهیم بود.

ستاریان با اشاره به تاکید برخی کاندیداها بر ادامه مسکن مهر، گفت: اظهارنظرها کاندیداها نشان داد که آنها حتی شناخت کاملی از این طرح و معضلات آن ندارند، مسکن مهر ربطی به کل مشکل مسکن ندارد، مسکن مهر در ابتدا خوب بود اما در ادامه به معضل تبدیل شده که دولت آینده باید به آن توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور یازدهم برای حل معضل مسکن باید چند برنامه را در دستور کار قرار دهد که جذب منابع مالی خارجی، زمینه سازی برای ارتباط بخش خصوصی با مسکن، صدور مجوز ساخت شهرک های مسکونی برای بخش خصوصی، ارائه تسهیلات مشخص و روشن برای تغییر زیرساخت های مسکن و تولید انبوه و سریع و فراهم آوردن سازوکار اخذ نرم افزاری بخش مسکن از جمله آنهاست.