به گزارش پارس نیوز، 

یک خبرگزاری انگلیسی به شکست اروپا در حفظ برجام و برآورده کردن انتظارهای ایران از توافق هسته‌ای اشاره کرد.

خبرگزاری «رویترز» با اشاره به  سخنان چندی قبل یک مقام ارشد آمریکایی به برخی دیپلمات‌های اروپایی بعد از خروج واشنگتن از برجام و بیان عدم توانایی این کشورها در حفظ این توافق نوشت: در حالی که تنها شش هفته به موج جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر ( 13 آبان) باقی مانده، دیپلمات‌های اروپایی اینک اذعان می‌کنند که حق با آن مقام ارشد آمریکایی بوده است.

 به نوشته رویترز، اینک دیپلمات‌های اروپایی عنوان می‌کنند اتحادیه اروپا در طراحی پوشش حقوقی قانونی برای فعالیت شرکت‌های خود در ایران و غلبه بر نظام مالی جهانی آمریکا و سرکشی کردن در برابر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  این کشور شکست خورده‌ است.

بر اساس گفته‌های هفت مقام و دیپلمات اروپایی ،اینک اروپا تنها در حال گفت‌وگو با روسیه و چین برای نشان دادن این است که دست‌کم در پی روش‌هایی برای حصول اطمینان به تهران نسبت به کسب مزایای حاصل از فروش نفت خود بوده تا بدین وسیله «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران نیز دلیلی برای حفظ این توافق داشته باشد.

 بر اساس این گزارش، داد و ستد اروپا و ایران در سال جاری 2 میلیارد یورو در ماه است اما انتظار می‌رود که این رقم با خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران و توقف صادرات نفت ایران به واسطه تحریم‌های آمریکا کاهش یابد.

«پژو»، «رنو»، «دویچه تلکام» و «ایرباس» از جمله شرکت‌های بزرگ اروپایی هستند که از ماه مه (اردیبهشت) از ایران خارج شده اند، در حالی‌که «ایر فرانس» و «بریتیش ایر ویز» نیز به دنبال کاهش مسافرت‌ها به  فعالیت خود در این کشور خاتمه بخشیده‌اند.

رویترز با اشاره به تلاش‌های اروپا برای خنثی سازی جریمه‌های آمریکا به نقل سخنان یک مقام وزارت خارجه آمریکا پرداخت.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «اگر تصمیم بگیرید با دشمن آمریکا داد و ستد کنید، دیگر نخواهید توانست با واشنگتن کار کنید. شما به نظام مالی آمریکا دسترسی نخواهید داشت.»

به نوشته این خبرگزاری، مقام‌های آمریکایی می‌گویند خشمی که دیپلمات‌های اروپایی در جلسات ماه مه (اردیبهشت) با مقام‌های وزارت امور خارجه در واشنگتن از خود نشان می‌دادند، اینک فروکش کرده است.

دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در اروپا می‌گویند که اینک اروپایی‌ها با اکراه در حال پذیرش شکست خود در ایجاد سپر محافظتی مقابل تحریم‌های آمریکا برای سرمایه گذاری در ایران هستند.

 

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «هنگامی که تحریم‌ها واقعا در پایان سال شروع به صدمه زدن می‌کنند، وضعیت بسیار سخت‌تر خواهد شد، زیرا ما گزینه‌های کافی نداریم.»

رویترز با اشاره به تلاش اروپا برای ایجاد یک سیستم تهاتری به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی که مایل به افشای نامش نبود، نوشت: «وضعیت بسیار بغرنجی است و فکر می‌کنم که این روش فقط به صورت محدود کارایی دارد.»

این در حالی است که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در ماه اوت (مرداد) یک نظام مالی شبه سوئیفت مستقل از واشنگتن را خواستار شد، اما مقام‌های مطلع می‌گویند این یک پروژه طولانی‌مدت و پیچیده است.

«صنم وکیل» یکی از تحلیلگران ارشد اندیشکده «چتم هاوس» در لندن با اشاره به اقدام‌های نمادین اروپا برای حفظ سرمایه گذاری در ایران و باقی ماندن این کشور در توافق و اجتناب از اقدامی دیگر گفت: «فکر می‌کنم که در این برهه مهمترین کار انجام اقدام‌های نمادین است.»

وی گفت: «برلین، پاریس و لندن قدرت سیاسی و زمان (مناسب) را ندارند تا قادر به ارائه هرگونه پیشنهاد جدی یا قابل توجه به ایران باشند.»

انتهای پیام/