به گزارش پارس نیوز، 

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره «میزان ورودی و خروجی نیازمندان به کمیته امداد امام خمینی(ره) »، اظهار داشت: سال 95 تکلیف قانونی داشتیم که 10 درصد از افراد تحت پوشش خارج شوند، اما در سال‌های 96 و سال جاری این تکلیف قانونی را نداریم؛ البته از لحاظ شرعی خودمان این تکلیف را داریم؛ چرا که باید هزینه‌هایی که باید برای اشتغال و نیازمندان صرف می‌شود مسیر درستی را طی کرده و هدفمند باشد. 

*صرفه جویی 82 میلیارد تومانی از محل خروج 250 هزار نفر از کمیته امداد در سال 95

وی ادامه داد: در سال 95، 250 هزار خانوار از پوشش کمیته امداد خارج شدند که در مجموع، حدود 600 هزار نفر بودند و در این مسیر، معادل 82 میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی صورت گرفت که از محل این صرفه‌جویی، توانستیم جهیزیه افراد پشت نوبت  را تأمین کنیم و برای مناطق محروم و دورافتاده نیز مخازن آب تهیه کنیم. 

*ورود 100 هزار نفر نیازمند به کمیته امداد در سال 96

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) یادآور شد:‌ حدود 80 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند و ماحصل آن 170 هزار خانوار در سال 96 از پوشش کمیته امداد خارج شدند و یکصد هزار نفر نیز تحت پوشش قرار گرفتند. 

* یک میلیون 560 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد

رهبر اضافه کرد:‌ امسال تصویب شد تا براساس یک میلیون 560 هزار خانواری که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، اعتبارات تخصیص یابد که ما این موضوع را به استانها تفویض اختیار کرده و سهمیه به آنهادادیم تا بتوانند با توجه به شرایط، مددجو جذب کنند. 

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان داشت: طبق قانون مجلس هر کس یک دوم حقوق و دستمزد که حدود یک میلیون و 200 هزار تومان می‌شود درآمد داشته باشد، به عنوان خط فقر محسوب می‌شود و اگر فردی پایین‌تر از این میزان درآمد داشته باشد به عنوان خط فقر مطلق در نظر گرفته می‌شود. 

وی گفت:‌ سال گذشته با مصوبه مجلس، حدود 4 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به موضوع افزایش مستمری افراد تحت پوشش اختصاص یافت که از این مبلغ حدود 3 هزار و 100 میلیارد تومان به کمیته امداد و 900 میلیارد تومان نیز به سازمان بهزیستی اختصاص یافت و ما از قِبَل این بودجه، سرانه مستمری مددجویان را افزایش دادیم. 

رهبر تصریح کرد:‌ قانون مصوب کرد تا همان طور که حقوق کارمندان در سال درصدی افزایش می‌یابد، مستمری این افراد نیز افزایش پیدا کند و قرار شد این مبلغ 4 هزار میلیارد تومان به 4 هزار و 560 میلیارد تومان برسد؛ یعنی افزایش 14 درصدی، ماه به ماه به این مبلغ اضافه شود. 

*اختصاص 230 میلیارد تومان برای حق زنان سرپرست خانوار

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: 230 میلیارد تومان برای حق زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شد که در نهایت 2 هزار و 300 میلیارد تومان باقی مانده از مجموع بودجه 7 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده به گروه دیگری از افراد نیازمند اختصاص پیدا می‌کند.

وی ابراز داشت: این افراد کسانی هستند که تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی یا هیچ نهادی نیستند و درآمدی ندارند؛ مانند بازنشستگان یا مستمری‌بگیرانی که در شرایط سختی گذران زندگی می‌کنند یا فرد مستمری بگیر فوت کرده و افراد خانواده او مستمری را دریافت می‌کنند و قانونأ نیز باید از یک جا حقوق بگیرند.

* پرداخت کمک هزینه زندگی به 750 هزار خانواده فاقد درآمد

رهبر ادامه داد: جلساتی برگزار شد تا این افراد شناسایی شوند. این افراد حدود 750 هزار خانوار می‌شوند که در حال حاضر منتظر مصوبه هیأت دولت هستیم تا از تیرماه این بودجه محاسبه شده و به افراد پرداخت شود. 

*اختصاص 20 میلیارد تومان ردیف اعتباری جداگانه به بیماران صعب‌العلاج

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره «تحت پوشش قرار دادن بیماران صعب‌العلاج»، گفت: برای نخستین بار در سال 96، بیش از 20 میلیارد تومان ردیف اعتباری جداگانه به بیماران صعب‌العلاج اختصاص پیدا کرد؛ ضمن اینکه در سال گذشته برای مناطق محروم و مرزی ردیف اعتباری جداگانه‌ای در نظر گرفته شد. 

انتهای پیام/