به گزارش پارس نیوز، 
 آمارها نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته در کل بخش معادن نفتی و غیرنفتی کشور، روند سرمایه گذاری نزولی بوده است. عمده‌ترین رشد سرمایه گذاری در بخش معادن کشور مربوط به دهه 1350 و نیمه نخست دهه 1370 و نیمه نخست دهه 1380 بوده است.

روند نزولی سرمایه گذاری در بخش معادن به تدریج موجب کاهش اثرگذاری این بخش‌ها در اقتصاد و کاهش رشد اقتصادی کشور بوده است. بخش معادن غیرنفتی و صنایع وابسته به آن، اگر چه فعال سهم اندکی در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی دارد ولی این ظرفیت را دارد که در آینده یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی باشد. آنگونه که معاون وزیر صنعت می گوید در برنامه ششم امکان جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش معدن دیده شده است .

اما سوال اینجاست که بعد از گذشت 2 سال از برنامه ششم توسعه چه میزان از این هدف محقق شده است. سوالی که حتی معاون وزیر صنعت هم از پاسخ دادن به آن طفره می رود و تنها به ذکر این نکته که ما تمام تلاشمان را برای جذب سرمایه گذار خارجی می کنیم، بسنده می کند. اما این روزها نه تنها خبری از حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران نیست بلکه غول های اروپایی یکی پس از دیگری اقتصاد ایران را ترک می کنند.

با این وجود مهدی کرباسیان چندان نسبت به آینده این صنعت نگران نیست .رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به پول نیوز می گوید: معدن و محصولات معدنی همچون نفت هیچ جانشینی ندارد و اقتصاد تمامی کشورها به نوعی به آنها نیاز دارند . بنابر این می توان گفت که این بخش کمترین خسارت را از تحریم های جدید آمریکا خواهد دید. البته برای حفظ صادرات خود برنامه های مناسبی را در دستور کار قرار داده ایم.

به گفته او، بخشی از قراردادهایی که نیمه سال گذشته با کره جنوبی و اتریش و دانمارک و ایتالیا امضا کردیم مراحل اجرایی خود را در حال طی کردن است.

کرباسیان توضیح می دهد : دوره سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی بسیار طولانی و پرحجم است و این مسئله میتواند زمینه جذب سرمایههای ثابت را در یک افق طولانی و در ابعاد وسیع فراهم کند. بخش معادن، در تمامی کشورهای معدنی، ظرفیت بسیار بالایی در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی دارد .

گفتنی است بخش معادن در اقتصاد ایران ازجمله بخش های دارای مزیت است. کشور از ذخایر معدنی بسیار غنی به ویژه سنگ آهن، مس، زغال سنگ، آلومینیوم، سرب، روی و عناصر نادر خاکی برخوردار است. علاوه بر آن، معادن و صنایع معدنی ازجمله فعالیت‌های وابسته به انرژی هستند و ذخایر گاز ایران می‌تواند مزیتی برای توسعه معادن و صنایع معدنی محسوب شود. بخش معادن و صنایع معدنی، نوسان کمتری نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی دارد وبنابر این در صورت افزایش سهم آن در اقتصاد، میتواند به پایداری رشد اقتصادی کمک کند .