به گزارش پارس به نقل از بی باک، در ماه فروردین ۹۸ درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و ۲ درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

*کاهش ۷۷ درصدی تولید خودروهای سبک

در بخش سواری شاهد کاهش ۷۷.۷درصدی تولید نسبت به ماه قبل بودیم که از جمله عوامل اصلی در این روند نزولی مربوط به قطع تولید خودروهای شرکت ایران خودرو خراسان (پژو ۴۰۵، پژو پارس، سوزوکی گرند ویتارا) ، رنو مگان، توجوی هاچ بک، تیبا و سایپا X۱۳۲ است. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ خودروهای تولید داخل می توان به تولید مجدد خودروی پژو ۲۰۶ اشاره کرد.

به تبع کاهش تولید خودروهای سواری در ماه جاری، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل ۷۰.۳ درصد کاهش یافت بطوریکه جمعا ۱۲ مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که ۷ مدل در سطح کیفی خیلی خوب و ۵ مدل در سطح کیفی خوب قرار گرفته اند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری، سایپا X۱۳۱ و لیفان ۶۲۰ بیشترین نمرات منفی را کسب کرد. از طرفی شاهد بهبود ۲۷.۵درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروهای تندر۹۰ پارس خودرو و MVMX۳۳ است.

در بخش بدنه خودروهای سایپا X۱۳۱ و سایپا X۱۳۱ پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب کردند، همجنین نسبت به ماه قبل افت ۱۲.۲ درصدی را شاهد هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروهای تندر۹۰ ایران خودرو و MVM۵۳۰ است.

در بخش رنگ، خودروهای سایپا X۱۳۱ پارس خودرو، MVMX۳۳ و Voleex C۳۰ بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند، بطوریکه شاهد تنزل ۹.۶ درصدی نسبت به ماه قبل بودیم که خودروهای MVMX۳۳ و پژو ۴۰۵ نقش بسزایی در این روند نزولی دارند. ایرادات مهم و اساسی نیز روند رو به رشد ۶۰.۵ درصدی داشته که عمدتا مربوط به خودروهای سایپا X۱۳۱ و سایپا X۱۳۱ پارس خودرو بوده و در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری نسبت به ماه قبل دارای بهبود کیفی ۳.۳ درصدی است.

*تولید اتوبوس؛ صفر دستگاه

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری هیچ خودرویی تولید نشد.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد کاهش ۶۵.۹ درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به قطع تولید کامیونت ایسوزو NKR، کامیون های ایسوزو NQR، البرز کمپرسی ۳۷۵، البرز باری، سهند و کشنده های ماز و اسکانیا G۴۱۰ می باشد.

با توجه به کاهش تولید خودروهای این رده، ارزشیابی این خودروها نیز به میزان ۵۴.۸ درصد کاهش یافت بطوریکه از ۳ مدل خودروی ارزشیابی شده ۲ مدل در سطح کیفی خیلی خوب، ۱ مدل در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.