گمرک ایران بخشنامه جدیدی در خصوص خودروهای متروکه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به گمرکات سراسر کشور ابلاغ و اعلام کرد: خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در صورت شمول مقررات متروکه، قابل ‌عرضه به بازار نیست.

بر اساس این بخشنامه، تنها امکان مرجوع کردن خودروهای متروکه بالای ۲۵۰۰ سی سی به خارج کشور توسط صاحب خودرو یا خودرویی که تشریفات متروکه آن انجام شده از طریق سازمان مربوطه با رعایت کامل قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.

به این ترتیب متن این بخشنامه بدین شرح است:

از آنجا که براساس تصویب‌نامه شماره ۷۰۴۴۱‌/ت ۵۱۰۴۰ هـ ـ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ هیات وزیران ورود و ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی امکان‌پذیر نبوده و در صورت شمول مقررات متروکه، قابل ‌عرضه به بازار نیست و تنها امکان مرجوع شدن به خارج از کشور را دارد.

ضمن تأکید مجدد بر لزوم اتخاذ تدابیر کنترلی لازم در این زمینه و اجرای دقیق مصوبه دولت تا وصول پاسخ استعلامات صورت گرفته از مراجع قانونی ذی‌ربط دستور فرمایید؛ از تحویل خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی جهت عرضه در داخل کشور خودداری و فقط امکان مرجوع نمودن خودروهای مذکور به خارج کشور (توسط صاحب خودرو و یا خودرویی که تشریفات متروکه آن انجام شده است، توسط سازمان مربوطه) با رعایت کامل قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.