به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی و دبیر دولت فرانسه در اموراتحادیه اروپا و امورخارجه این کشور با سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت‌های فرانسوی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی دراین جلسه و بعد از استماع نظرات مدیران شرکت‌های فرانسوی، گفت: خوشبختانه جلسات ایران و فرانسه به گفت وگوهای مداوم تبدیل شده است و تعداد قراردادهای دو کشور درحال گسترش است و اکنون تنها بحث عمده تأمین مالی پروژه‌ها است.

آخوندی دراین باره توضیح داد: خوشبختانه طی مذاکراتی که با دولت فرانسه صورت گرفت در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها در قالب وام‌های خزانه‌داری فرانسه به نتیجه رسیده‌ایم و پاریس دراین باره طرح روشنی را به ما ارائه خواهد داد.

تسهیلات ۷۰ میلیون یورویی فرانسه به ایران

وی از پیشنهاد اعطای اعتبار ۷۰ میلیون یورویی فرانسه به ایران خبر داد و گفت: اکنون نامه‌ امضا شده این وام از سوی وزیر اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقای ژان باتیست لوموئن دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور به ایران آورده شده است که به عنوان آغاز یک دورهٔ جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران خواهد بود.

آخوندی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در سطح دو دولت و سیستم‌های بانکی دو کشور به راهکارهای خیلی روشنی دست یابد و ادامه داد: قاعدتاً انتظار ما و شما این است که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا بتوانند از شرکت‌های اروپایی برای فعال شدن در بازار ایران حمایت کنند.

حوزه هوایی نخستین اولویت برای نوسازی

وی به تشریح حوزه‌های مورد اولویت ایران پرداخت و از حوزه هوایی به عنوان نخستین اولویت برای نوسازی خبر داد و گفت: درحوزه هوایی اعم از فرودگاه، هواپیما، موتور و تمام بیزینس‌های مرتبط با صنعت هوانوردی به دنبال نوسازی و ارتقای سیستم‌ها هستیم. حوزه دوم که به شدت برای ما مهم تلقی می شود بحث ریل است که خوشبختانه شرکت‌های فرانسوی اکنون با مقامات ریلی ما مذاکرات مستقیمی را دارند.

وزیر راه و شهرسازی، نوسازی ناوگان و ارتقای فناوری و سطح تکنولوژی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ریل یک سرمایه‌گذاری سبز است و با کنفرانس پاریس هم راستا است فرانسه می‌تواند به کمک ایران بیاید؛ ما هدف بسیار بزرگی مبنی بر افزایش سهم حمل و نقل ریلی از بار به ۳۰ درصد و از مسافر به ۲۰ درصد داریم و به همین خاطر نیازمند حجم سرمایه گذاری زیادی در شبکه را آهن و  در بخش نوسازی واگن هستیم. ما بسیار علاقه مند هستیم با دولت فرانسه در خصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسیم و اعلام حمایت دولت فرانسه را از این پروژه‌ها داشته باشیم.

همکاری با فرانسه در پروژه‌های ریلی

آخوندی حمل و نقل حومه‌ای و حمل و نقل ریلی اطراف تهران و هم‌چنین ریل پایه کردن بندر امام و شهید رجایی را از جمله پروژه‌های مشخصی دانست که ‌می‌توان با کمک فرانسه آغاز کرد و گفت: برقی‌کردن برخی محورهای مهم شبکه حمل و نقل ایران و هم‌چنین راه آهن تهران-تبریز نیز دیگر پروژه مهمی است که علاقه مندیم از جهت پشتیبانی مالی با دولت فرانسه دراین خصوص مذاکرات مشخصی را داشته باشیم.

وی هم‌چنین به موضوع نوسازی ناوگان جاده ای ایران اشاره کرد و با بیان اینکه این مهم نیز با بحث کنفرانس پاریس کاملاً هم راستا است، گفت: مشخصاً به دنبال نوسازی ۶۵ هزار کامیون ایرانی هستیم، عمر این کامیون‌ها بالای ۲۵ سال است و دو برابر نرمال گازوئیل مصرف می‌کنند و ایجاد آلودگی بسیار گسترده‌ای دارند. برای ۱۷ هزار کامیون قرارداد نوسازی داریم و علاقه‌مندیم از سیستم‌های بین‌المللی برای این مهم کمک بگیریم.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه لجستیک فکر می‌کنیم که شرکت‌های اروپایی باید در ایران تاسیسات لجستیکی داشته باشند، گفت: اگر شرکت‌های اروپایی از قبیل ایرباس و توتال می‌خواهند به بازار منطقه راه پیدا کنند نیازمند انبارهای بزرگ لجستیکی هستند این درحالی است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ اروپایی در ایران دپوی انبار خوبی ندارند و ما علاقه مندیم امتیازاتی را در بنادر و مناطق آزاد و حتی در شهر فرودگاهی امام برای دپوی تاسیسات لجستیکی به شما بدهیم.

بهره‌مندی دو کشور از ارتباط بلندمدت

وزیر راه و شهرسازی در تکمیل چرایی پیشنهاد خود گفت: این تصمیم از یک طرف علامتی است به بازار ایران که ورود اروپایی‌ها به ایران موقت نیست و فقط قصد فروش ندارند بلکه قصد اصلی پشتیبانی است و حضورشان حضور بلندمدتی است و دیگری اینکه یک بیزینس سودآوری برای اروپایی‌ها خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه مدیران ۱۴ شرکت فرانسوی مطرح در بخش لجستیک و حمل و نقل حضور داشتند که نماینده شرکت بندری BOLLORE و هم‌چنین شرکت THALES به ایراد سخنرانی پرداختند.