محمدباقر نوبخت در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها افزود: نگاه ما نسبت به واژه توسعه که در ادبیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در دنیا شناخته شده است و رتبه بندی کشورها را با شاخص توسعه می شناسند، این است که بر اساس سند 1404 باید به کیفتیی برسیم که بخشی از آن مرهون تلاش دانشگاه است.
وی گفت : نگاه این دولت با دولت های نهم و دهم متفاوت است ، ما هر چه راجع به توسعه، تحقیقات و آموزش و رشد اقتصادی و جایگاه دولت اعلام کردیم ، در کتابی جمع آوری و نظر خودمان را درخصوص نوع توسعه ای که دنبال آن هستیم طرح کردیم که مبتنی بر اسناد بالادستی است و در این توسعه علم و فناوری جایگاه ویژه ای دارد.
نوبخت افزود: انتظاری که از شما داریم این است که دانشگاه مصدر علم و فناوری باشد، آنچه طی 5 سال می تواند به ما کمک کند که به آن توسعه علم و فناوری برسیم ، دانشگاه ها هستند.
وی گفت: دانشگاه باید کارآفرین باشد ، دانشگاهی با این شرایط باید براساس نیازهای اجتماعی و اقتصادی شکل بگیرد و در سطح بین المللی مطرح باشد.
نوبخت افزود: شما بعنوان دانشگاه متکی به اعتبارات دولتی هستید و هدف ما این است که در 5 سال آینده شما از این وابستگی جدا شوید.
وی گفت: قبلاً نفت می فروختیم و پول آن را هم نمی دادند اما امروز به جای یک میلیون بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت می فروشیم و به لطف مذاکراتی که انجام شد و با اجرایی شدن برجام ، پول نفت را هم می دهند.
نوبخت به شرایط سخت خزانه کشور اشاره کرد و افزود: ما بیست و شش ماه 3800 میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم و 20 هزار میلیارد تومان دیگر به صنعت دادیم و همچنین پرداخت حقوق کارکنان نیز مهم است ؛ لذا انتظار داریم تربیت و آموزش دانشجو باید متناسب با نیاز کشور باشد نه تربیت دانشجویانی که کار نداشته باشند.
وی گفت: امسال تعهد کردیم هفت هزار و 300 میلیارد تومان در آموزش عالی هزینه کنیم که این پول و اعتبار از خزانه باید تأمین شود.
نوبخت افزود: برخی به هزینه های جاری انتقاد می کنند که ناشی از ناآگاهی است، این هزینه ها شامل حقوق استادان و اعتبارات دانشگاه ها و آموزش و پرورش و غیره است.
وی گفت: با این 7300 میلیارد تومان مشکل دانشگاه حل نمی شود و شما باید به سمت ایجاد درآمد و رهایی از وابستگی به اعتبارات دولتی حرکت کنید.
 
وظیفه دانشگاه ها در کمک به توسعه کشور سنگین است

­رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: اگر قرار است به جایگاه شایسته در دنیا برسیم و مشکلات کشور حل شود ، دانشگاه وظیفه سنگینی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور افزود: میانگین عمر مدیریت در دانشگاه ها حدود 2 سال است و هر دقیقه و ساعت حضور در این جایگاه باید برای ما غنیمت باشد.
وی گفت : بناست مشکلات کشور را دانشگاه حل کند ولی مشکلات دانشگاه را چه کسی یا دستگاهی باید حل کند ؟ انتظار اینکه مشکلات ما را دیگران حل کنند انتظار بی جایی است.
محمدیان افزود: همه دستگاه ها از دانشگاه انتظار دارند با کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مشکلات آنها را حل کند که البته و متأسفانه اغلب در مقام حرف است.
وی گفت: دغدغه دانشگاه ها این است که پژوهش های ما متقاضی ندارند یا کسی سفارش ارائه نمی کند یا کسی که کتاب می نویسد متأسفانه خودش به آن مراجعه نمی کند که ما باید این مسائل و مشکلات را با توجه به سرمایه عظیمی که در دانشگاه داریم
؛ شناسایی و تلاش کنیم در ارتباط با دیگر دستگاه ها نسبت به حل آنها اقدام کنیم.
محمدیان افزود: خیلی متأسفم مباحث سیاسی گاهی آنقدر سنگین می شود که قدرت تصمیم گیری را از مدیران می گیرد ، هر چند اعتقاد داریم که دانشگاه ها باید سیاسی باشند ولی اینکه همه چیز با نگاه سیاسی باشد ، بحث کاربردی بودن و ماهیت اصلی دانشگاه را که پیشرفت کشور و حل مشکلات اساسی است ، زیر سوال می برد.
­رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت : انسان هایی می توانند به جامعه خدمت کنند که نسبت به جامعه احساس تعلق خاطر داشته باشند تا بارهای سنگین را تحمل کنند، و باید دانشجویان را دلبسته تر کنیم .
محمدیان افزود: 82 درصد از دانشجویان در نظرسنجی که شده اعلام کرده اند که اگر جنگی دربگیرد حاضرند برای کشور و نظام جان بدهند و از نظر اعتقادی بیش از 90 درصد دانشجویان به خدا و پیامبر و دین اعتقاد دارند ولی نگرانی هایی هم هست که اگر زمینه برای خروج از کشور باشد 65 درصد کشور را ترک می کنند.
وی گفت : تمام امیدها به شما دانشگاهیان در حل آسیب ها بویژه آسیب های اجتماعی است، انتظار داریم دانشگاه ها در این زمینه ورود پیدا کنند.
محمدیان افزود : حفظ روحیه انقلابی و تاکید بر این روحیه باید در اولویت باشد و مقام معظم رهبری بر حفظ روحیه انقلابی در هر فضایی و حمایت از نیروهای انقلابی در دانشگاه ها تاکید دارند، هیچ کس بهتر از شما که دارای تجربه انقلابی هستید نمی تواند در این زمینه گام بردارد.
محمدیان گفت: در دوران بعد از انقلاب صاحب تجربه های گرانبهایی شدیم و بحران هایی را پشت سر گذاشتیم و با این نگاه نسبت به همه دانشجویان حتی دانشجویانی که نظر مثبتی به ما ندارند، مسئولیت داریم.
وی افزود: به مسائل و مشکلات و کمبودهای شما واقفیم و قدردان زحمات و تلاش های شما هستیم.