ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در جمع خبرنگاران در خصوص رتبه بندی بانک ها گفت: بانک مرکزی در این خصوص دو طرح دارد،در طرح اول نتایج نظارت و بازرسی از بانک ها توسط بانک مرکزی به بیرون اعلام نمی شود و طرح دیگر توسط شرکت رتبه بندی ایران با استخراج صورت های مالی بانک ها صورت می گیرد که تا آخر مهر ماه اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس،بانک و بیمه ، در خصوص تخلف برخیشعب بانک ها که سودی بیش از 15 درصد به سپرده های بانکی می دهند، گفت: به نظر می رسد در این خصوص بزرگ نمایی صورت گرفته و تا روز پنج شنبه بیش از هزار شعبه بانکی توسط همکاران ما مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: عملکردها نشان می دهد به جز مواردی بسیار محدود نرخ های سود بانکی بطور دقیق رعایت می شود و مواردی هم که تخلفی صورت گرفته منجر به عزل رئیس شعبه شده است.

سیف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر کاهش سود تسهیلات بانکی گفت: این امر نیز مانند کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار قرار گرفته که انجام خواهد شد.

وی در خصوص کاهش سود سپرده های صندوق های سرمایه گذاری بانک ها در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: صندوق های سرمایه گذاری یک نهاد فعال در بازار سرمایه به شمار می رود و بانک ها هم از این ابزار استفاده می کنند چون در پورتفوی آنها دارایی ها که بازدهی بالاتری وجود دارد که ممکن است بتواند نرخ سود بیشتری را به سپرده گذاران بدهند،اما آنچه مسلم است میزانی که در بانک سپرده گذاری می شود باید از مصوبه بانک مرکزی تبعیت کند.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص زمان یکسان سازی نرخ ارز با توجه به اقدامات اخیری همچون حذف ارز مسافرتی و افزایش نرخ مبادله ای تصریح کرد: به تدریج در حال حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز هستیم؛ قبلا هم گفته بودم که اوایل دولت دوازدهم این اقدام عملی می شود و هنوز برای این کار فرصت داریم.

سیف  در خصوص مشکلات سپرده گذاران کاسپین گفت: قدم بعدی بانک مرکزی در پرداخت سپرده سپرده گذاران کاسپین، منوط به بررسی دقیق تر دارایی هایی است که این موسسات داشته و باید بررسی مکفی از حجم دقیق منابع و دارایی ها صورت گیرد و مرجع قضایی در این رابطه فعال است.

وی تاکید کرد: اقدام بعدی بانک مرکزی در پرداخت سپرده های بالای ۲۰۰ میلیون تومان به سپرده گذاران کاسپین، منوط به بررسی است.

سیف در پاسخ به این سوال که اگر شما سپرده گذار کاسپین بودید، چه می کردید؟ گفت: من هیچ وقت نمی رفتم در جایی که مجوز از بانک مرکزی ندارد، سرمایه گذاری کنم؛ ضمن اینکه اگر اشتباهی کردم باید پای آن بایستم.