به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، سازمان ملل در گزارش سالیانه خود با عنوان «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان (۲۰۱۷)» با اشاره به اینکه انواع مختلف سوتغذیه سلامتی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تهدید می‌کند، اعلام کرده افزایش 38 میلیونی در تعداد افراد گرسنه نسبت به سال گذشته میلادی ناشی از گسترش مناقشات خشونت‌آمیز و بحران‌های اقلیمی بوده است .

بنا بر این گزارش، 155 میلیون کودک زیر 5 سال دچار کوتاهی قد نسبت به سن‌ بوده و 52 میلیون کودک نیز از وزن پایین نسبت به قدشان رنج می‌برند. برآوردها حاکی از این است که 41 میلیون کودک نیز دچار اضافه وزن هستند. کم‌خونی در میان زنان و چاقی بزرگسالان نیز از عوامل نگرانی اعلام شده‌اند. علاوه بر مناقشات و تغییرات اقلیمی می‌توان تغییرات گسترده در عادات رژیم غذایی و نیز بحران‌های اقتصادی را از عوامل وضعیت جاری برشمرد .

این گزارش اولین ارزیابی جهانی سازمان ملل درباره امنیت غذایی و سوءتغذیه است که پس از تصویب برنامه 2030 برای توسعه پایدار، ارائه می‌شود. پایان دادن به تمام اشکال گرسنگی و سوءتغذیه یکی از اولویت‌های اصلی بین‌المللی برنامه توسعه پایدار است .

رؤسای سازمان‌های فائو، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس مشترک رونمایی از این گزارش اعلام کردند: «در یک دهه گذشته، تعداد مناقشات افزایش چشمگیری داشته، پیچیده‌تر شده و کنترل آنها نیز سخت‌تر گشته است.» رؤسای کارگزاری‌های سازمان ملل تأکید کردند که بخش اعظمی از کودکان دچار ناامنی غذایی و سوءتغذیه در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند.

یافته‌های گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد هم‌اکنون 815 میلیون نفر دچار گرسنگی هستند که از این تعداد 520 میلیون نفر در آسیا، 243 میلیون نفر در آفریقا و 42 میلیون نفر در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب زندگی می‌کنند. بر همین اساس، 11 درصد از مجموع جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند که سهم آسیا از این رقم ۱۱.۷ درصد، آفریقا 20 درصد (در شرق آفریقا ۳۳.۹ درصد) و آمریکای لاتین و منطقه کارائیب ۶.۶ درصد است .

آمار ارائه شده در گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان (۲۰۱۷)» حاکی از این است که قد 155 میلیون کودک زیر پنج سال نسبت به سن‌شان پایین مانده است. 122 میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که دچار سطوح مختلفی از مناقشات هستند. 52 میلیون کودک نیز از وزن پایین نسبت به قدشان رنج می‌برند در حالیکه 41 میلیون کودک زیر 5 سال اضافه وزن دارند. تعداد بزرگسالان دچار اضافه‌وزن بالغ بر 641 میلیون نفر (۱۳ درصد کل بزرگسالان جهان) است. همچنین تعداد زنانی که در سن باروری بوده و از کم‌خونی رنج می‌برند 613 میلیون نفر (در حدود 33 درصد مجموع زنان جهان) قید شده است .

براساس این گزارش 489 میلیون نفر از مجموع 815 میلیون جمعیت گرسنه جهان در کشورهای دچار جنگ زندگی می‌کنند. شیوع گرسنگی در کشورهای متأثر از مناقشات ۱.۴ الی ۴.۴ درصد بیشتر از دیگر کشورها است. در مناطقی که جنگ توأم با از بین رفتن محیط زیست و نهادهای دولتی است شیوع گرسنگی 11 الی 18 درصد بیشتر از سایر مناطق است. مردمی که در کشورهای جنگ‌زده زندگی می‌کنند ۲.۵ برابر بیش از مردم سایر نقاط در معرض سوتغذیه قرار دارند .