قیمت طلا در بازارهای آسیا 0.1 درصد رشد داشت و به قیمت 1330.79 دلار معامله شد .فلز زرد دیروز با سقوط به 1315 دلار و 71 سنت پایین ترین قیمت از 31 اگوست را ثبت کرده بود.

 

قیمت طلا در طول هقته گذشته 1 درصد کاهش قیمت داشته و در حال ثبت اولین هفته کاهشی در 4 هفته گذشته است. طلا در بازار نیویورک برای تحویل در دسامبر 0.4 درصد افزایش قیمت داشت و به 1334 دلارو 80 سنت داد و ستد شد.

 

بر اساس این گزارش امروز کره شمالی موشک بالستیک دیگری را شلیک کرد که از فراز جزیره هوکایدو در شمال ژاپن  عبور کرد و در ابهای اقیانوس آرام فرود امد.

 

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که صبح امروز به وقت محلی کره شمالی یک موشک را از منطقه سونان در پایتخت کره شمالی به سوی شرق شلیک کرده است. این موشک با عبور از فراز جزیره هکایدو مسافت ۳۷۰۰ کیلومتری را طی کرده و بیشترین ارتفاع آن ۷۷۰ کیلومتر بوده است.

 

خبرگزاری کره جنوبی(یونهاپ) از مقامات کره جنوبی خواست که نشست فوق العاده امنیت ملی به دنبال آزمایش موشکی جدید کره شمالی برگزار کنند.

 

تلویزیون ژاپن نیز درباره آزمایش موشکی جدید کره شمالی هشدار داد و از ساکنان استان های شمال شرقی خواست که به پناهگاهها بروند و احتیاطات لازم را به عمل آورند.

 

دولت ژاپن نیز ضمن تایید آزمایش موشکی جدید کره شمالی اعلام کرد: موشک شلیک شده از فراز ژاپن عبور کرده است. این اقدامات تحریک آمیز است و نمی توان آنرا از جانب پیونگ یانگ تحمل کرد.

 

ارتش آمریکا نیز اعلام کرد که آزمایش موشکی کره شمالی را رصد کرده است و این موشک با عبور از فراز شمال ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمده است و تهدیدی برای جزیره گوام ایجاد نکرده است.

 

این در حالی است که یک منبع دیپلماتیک سازمان ملل اعلام کرد که شورای امنیت به درخواست آمریکا و ژاپن درباره آزمایش موشکی جدید کره شمالی نشست برگزار خواهد کرد.

 

تنش های ژئوپلتیک باعث افزایش تقاضا برای مکان های امن سرمایه گذاری از جمله در بازار طلا  و ین می شود.

 

ارزش ین ژاپن در برابر دلارامریکا  بعد از افزایش در ابتدای معاملات امروز،  تحت تاثیر امارهای  قوی تورم مصرف کننده در اقتصاد امریکا تثبیت شد و از  کاهش بیشتر ارزش دلار جلوگیری کرده است.

 

به نظر دنیل هاینس،   تحلیلگر بازار در ANZ  بانک  ، در حال حاضر چندین عامل باعث صعود و سقوط قیمت ها در بازارهای جهان می شوند به طور مثال واکنش صعودی قیمت بازار به آزمایش موشکی امروز صبح کره شمالی با آمارهای بهتر از حد انتظار نرخ تورم اقتصاد امریکا کمی خنثی شد .

 

وی گفت :از نظر من با توجه به آمارهای تورمی،   بانک مرکزی امریکا  و قدرت گرفتن احتمال افزیش نرخ بهره  تا اتنهای امسال مهمترین موضوع برای پیگیری از نظر بازار جهانی شده است.

 

از نظر هاینسه در حال حاضر با توجه به آمارهای تورمی بهتر از حد انتظار ،  بیشتر توجه بازار به فدررال رزرو  و قدرت گرفتن احتمال افزایش نرخ بهره تا انتهای امسال است . بانک مرکزی امریکا نرخ تورم 2 درصد را برای افزایش نرخ بهره هدف گذاری کرده بود و انتشار برخی از امارهای اقتصاد احتمال  بالا بردن  نرخ بهره در آینده نزدیک را  بسیار افزایش داده است .

 

نرخ بهره بالاتر از دلار و اوراق قرضه حمایت  می کند و باعث افزایش فشار بر قیمت طلا می شود.

 

نشست بعدی سیاست پولی فدرال رزرو 19 سپتامبر آغاز خواهد شد که اعلام سیاستهای  مقامات فدرال رزرو در نشست تاثیر بسیار زیادی بر قیمت کالاها و بازارهای مهم جهان از جمله سهام و طلا خواهد داشت.

 

البته در این بین تاثیرات طوفان ایرما و هاروی نیز می تواند در تصمیم گیری فدرال رزرو تاثیر گذار باشد.

 

توافق دولت ترامپ و دموکرات های سنا بر سر تمدید سه ماهه سقف بدهی های فدرال  یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت طلا در چند روز گذشته بوده است.

 

بانک مرکزی انگلیس در پایان نشست روز پنجشنبه اعلام کرد، نرخ بهره را طی ماه های آینده به شرطی افزایش خواهد داد که رشد اقتصادی و فشارهای تورمی رو به افزایش باشد.

 

 به نظر برخی تحلیلگران اقتصادی با توجه به افزایش رشد اقتصادی منطقه یورو، احتمالا زمان آن فرارسیده است که بانک مرکزی اروپا برنامه های محرک پولی خود را کاهش دهد.

 

به نظر وانگ تائو تحلیلگر ارشد رویترز با اصلاح قیمت طلا و برگشت قیمت به سطوح پایین تر قیمت فلز زرد در کوتاه مدت بین 1321 تا 1335 دلار در نوسان خواهد بود.

 

قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال 16 درصد رشد داشته و هفته گذشته به رکورد 1357 دلاری رسیده است.

 

در بازار سایر فلزات گرانبها نقره با 3 درصد افزایش به 17.80 سنت رسید . ارزش نقره دیروز پایین ترین قیمت از 1 سپتامبر را تجربه کرد.

 

پلاتین 0.2 درصد رشد داشت و به 980 دلار و 50 سنت  رسیده است .دیروز پلاتین پایین ترین قیمت از اواخر اگوست را ثبت کرده بود.

 

پالادیوم 0.2 درصد افزایش قیمت داشت و به 924 داتر و 50 سنت داد و ستد شد.