ولی الله سیف با اشاره به اینکه در مورد موضوع موسسات غیرمجاز و نحوه ساماندهی آنها توضیحات لازم را نیز ارایه کرده ایم، افزود: من از اظهارنظر اخیر آقای پورابراهیمی تعجب می کنم، ایشان غالباً در جلسات رویکرد حمایتی دارند و از وضعیت ساماندهی موسسات غیرمجاز ابراز رضایت می کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا طی سخنرانی در مسجد روستای پشته شیران کوهپایه از توابع شهرستان کرمان گفته است: «به آقای سیف گفتم در حوزه قانونگذاری چه باید می کردیم که نکردیم؟ برای جلوگیری از بحران، قانون تصویب کردیم. حالا می گویید این خلاف است و مجوز نداشته اند و مردم مالباخته اند؟ اینگونه با مردم صحبت کنیم؟ جای تعجب است. اگر کسی نمی تواند در حوزه بانک مرکزی کار کند ...»

سیف در واکنش به این سخنان رییس کمیسیون اقتصادی گفت: آقای پورابراهیمی در دوره قبلی عضو شورای پول و اعتبار بودند و در جریان کامل مسائل مربوط به موسسات غیرمجاز هستند. در حال حاضر نیز ایشان به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از جزئیات این موضوع و نیز حدود و ثغور اختیارات بانک مرکزی در ساماندهی موسسات غیر مجاز آگاهی دارند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: به آقای پورابراهیمی گفتم شما به خوبی می دانید بانک مرکزی وارث مؤسسات غیر مجازی است که طی دو دهه گذشته بی حساب و کتاب و بدون هیچگونه نظارتی مانند علف هرز، سبز شده و منابع مردم را با وعده و وعیدهای فریبنده مورد سوء استفاده قرار داده اند و در شرایط حاضر بانک مرکزی مصمم است این وضعیت عجیب و غریب را که بستر انواع فسادها را فراهم کرده است ساماندهی کند و اجازه ندهد بیشتر از این ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه پیش نیاز مهم برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، سالم سازی و انضباط بخشی بازار مالی است، گفت: بانک مرکزی نباید در این مسیر تنها بماند و از نمایندگان محترم مجلس و ایشان انتظار حمایت و همراهی جدی داریم. البته اخیرا در قوانین احکام دائمی و برنامه ششم توسعه مواد بسیار مناسبی را در تقویت اختیارات بانک مرکزی شاهد بوده ایم که ابزار مناسبی برای جلوگیری از بروز چنین مصائبی در آینده خواهد بود و لازم می دانم از بابت تصویب آنها از نمایندگان محترم تشکر کنم.

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در جلسات مختلف با مجلس، به دنبال مشورت گرفتن و همفکری درخصوص حل مساله موسسات غیرمجاز به بهترین شیوه است، گفت: طی مدت اخیر برای ارایه گزارش به نمایندگان محترم مجلس، تمام قد در مجلس و کمیسیون های مختلف حاضر شده ایم و از همکاران مجلس برای اتخاذ بهترین راهکار ساماندهی موسسات غیرمجاز، مشورت و همفکری طلب کرده ایم. از طرفی راهکارهای مختلف حل مساله را طرح کرده و پذیرای انتقادها و دیدگاه های نمایندگان محترم بوده ایم. به علاوه، با هیات رییسه مجلس نیز تعامل مناسب داریم.

سیف، هدف اصلی بانک مرکزی را انجام اقدامات اصلاحی با بهترین و مناسبترین روش ها توصیف کرد و گفت: تقاضای حقیر از عزیزان، حمایت کامل در این مسیر است البته همواره از هرگونه پیشنهادی هم که ارائه فرمایند استقبال می کنیم.

وی گفت: موضوع موسسات غیرمجاز نباید به یک بحث سیاسی تبدیل شود و ساماندهی آنها بایستی با استفاده از تجربه هایی که در سایر کشورها وجود دارد، با حول و قوه الهی تا تحقق وضعیت مطلوب دنبال شود