حمیدرضا کارگر  گفت: با ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای ایجاد اشتغال فراگیر در سال 96 سهمی برای فرش دستباف در نظر گرفته شده و طبق این برنامه برای این حوزه 20 هزار شغل در سال 96 پیش‌بینی و تکلیف شده است. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: الزامات و تکالیف دستگاه‌های مختلف هم برای آماده‌کردن پیش‌نیازهای اجرای این طرح از جمله تأمین منابع و اعتبارات و ارائه آموزش‌های مهارتی مشخص شده است. 

وی بیان داشت: برای اجرای این برنامه مرکز ملی فرش ایران برش استانی این 20 هزار شغل را آماده کرده و در واقع سهمیه‌بندی هر استان برای ایجاد این اشتغال مشخص شده که به شرط تحقق منابع قابل اجراست و شاهد این اشتغال‌زادیی در حوزه فرش دستباف خواهیم بود. 

کارگر گفت: از طرفی به علت اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال قرار داریم با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی فرش دستباف از تسهیلات  ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستای و عشایری استفاده خواهد کرد. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: نمایندگان مجلس در بررسی لایحه تنظیمی دولت برای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع روستایی صندوق توسعه ملی موافقت کردند تا فرش هم در این حوزه به شکل مناسبی دیده شود. 

وی افزود: برنامه پیشنهادی مرکز ملی فرش ایران در این حوزه ارائه شده که به محض تصویب نهایی این لایحه و تایید شورای نگهبان مراحل اجرایی آن طی خواهد شد. 

کارگر گفت: بیش از 110 هزار نفر اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و عشایری در اجرای این قانون پیش‌بینی شده و اعتبار پیشنهاد شده سازمان ملی فرش ایران برای این تعداد اشتغال‌زایی 8515 میلیارد ریال است. 

رئیس مرکز ملی فرش دستباف با بیان اینکه به دلیل داشتن صفات و ویژگی‌های متعدد، فرش دستباف بیشترین توجه را در حوزه ایجاد اشتغال می‌طلبد، تصریح کرد: یکی از این ویژگی‌‌ها تولید بومی، ملی و داخلی است، ویژگی دیگر این است که در همه جغرافیای ایران و در میان همه شهرها، روستاها و عشایر پراکندگی آن را شاهد هستیم و قالیبافی مختص منطقه، اقلیم و شرایط جغرافیایی خاصی نیست. 

وی اظهار داشت: از سوی دیگر فرش دستباف ارزش افزوده بالایی تولید می‌کند و یک کالای ارز آور است که تولیدش صادرات محور است. 

کارگر گفت: ایجاد اشتغال در فرش‌دستباف در مناطق روستایی و عشایری به تثبیت جمعیت عشایری و روستایی کمک می‌کند و به خاطر ویژگی اشتغال خانگی، به ویژه در شرایط خشکسالی‌های اخیر که کشاورزی و دامداری رونق کمتری دارند می‌تواند به ثبیت جمعیت در روستاها کمک کند و از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: همچنین برای ایجاد اشتغال در بخش فرش دستباف سرمایه اندکی حدود 10 میلیون تومان در مقایسه با مشاغل صنعتی مورد نیاز و دانش فنی مورد نیاز این حرفه در کشور وجود دارد و نیازمند بیگانگان نیستیم. 

وی افزود: بخشی از مواد اولیه فرش دستباف در داخل کشور قابل تأمین است،بنابراین معتقدیم در شرایط اقتصاد مقاومتی نمونه بی‌همتایی برای ایجاد اشتغال و توجه ویژه دولت‌مردان است. 

کارگر با تأکید بر اینکه بیمه خواسته دیرینه قالیبافان است، گفت: دولت همه سعی خود را در افزایش چتر حمایتی در این بخش داشته اما مشکل قانون بیمه قالیبافان و صنایع دستی در این است که اعتبار آن به شکل سالانه مصوب می‌شود و با افزایش شمار قالیبافانی که تحت خدمات بیمه‌ تأمین اجتماعی ذیل این قانون قرار گرفته‌اند اعتبار مصوب در سال‌های اخیر از طرف مجلس شورای اسلامی پاسخگوی همه جمعیت قالیباف کشور نیست و به همین دلیل ما در اجرای قانون دچار نقص شدیم. 

وی افزود: امیدوار هستیم با همراهی دولت و مجلس در تعیین اعتبار لازم برای بیمه قالیبافان در سال‌های آتی از جمله بودجه 97 شاهد اتفاق مناسبی باشیم و همچنین فرآیند پایش و بازرسی‌ها برای حذف غیر قالیبافانی که به ناحق از خدمات بیمه قالیبافی استفاده می‌کنند توسعه یابد تا یک جمعیت خالص قالیباف تحت پوشش قرار بگیرند. 

کارگر با اشاره به طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف که حدود یک ماه پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: در این مورد منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم زیرا این طرح به سازمان تأمین اجتماعی تعیین تکلیف کرده تا همه جمعیت قالیبافان و صنایع دستی را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دهد.