میر محمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در برنامه گفتگوی 18:30 با اشاره به آغاز طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از ابتدای مردادماه گفت: هدف ما پرداخت 500 هزار وام به متقاضیان  است و قصد داریم اعطای وام را تا 3 برابر ظرفیت بانک ها افزایش دهیم و برای همین نام آن را طرح ضربتی گذاشته ایم.

 مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی افزود: اکنون 500 هزار نفر در صف انتظار دریافت وام هستند و ماهانه حدود 70 تا 80 هزارنفر هم اضافه می شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد:اولویت ما در این طرح پرداخت وام بدون محدودیت از نظر تعداد متقاضیان در استان های محروم و همچنین اعطای وام به  افرادی که از سنوات گذشته در صف انتظار مانده اند است.

 میر محمد صادقی گفت: سود این وام  4 درصد و مدت پرداخت آن 36 ماه است و مقدار وام برای هر زوج 10 میلیون تومان می باشد.

 وی اظهار داشت: تعداد بانک های پرداخت کننده 11 بانک دولتی و 17 بانک خصوصی است که عبارتند از: ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان .

وی افزود: سامانه مشخص می کند که زوج ها به کدام بانک مراجعه کنند.

 مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی افزود: یکی ازمشکلات اعطای وام، بحث سختگیری بانک ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج بود؛ در این طرح اعلام کردیم تنها استفاده از یک ضامن برای وام ازدواج کافی است و برای شاغلین رسمی و در صورت داشتن کسر از حقوق، دیگر نیازی به ضامن نیست.

 وی گفت: مبلغ وام از محل منابع قرض الحسنه پس انداز و حساب های جاری تامین می شود و هر کس در سامانه ثبت نام کرده باشد در نوبت وام قرار می گیرد. 

میر محمد صادقی گفت: ستادی در بانک مرکزی تهران به منظور رسیدگی به شکایات مردمی  تشکیل شده و شماره تلفن های این ستاد عبارتند از : 22954283//22954256//22954260//22954270

وی افزود: در صورت ارائه گزارش شکایات، بانک ها مکلف به حل مشکلات مردم هستند و از طریق روابط عمومی و نظارت بانک مرکزی هم آمادگی حل مشکلات مردم را داریم. حتی تیمهایی در بانک مرکزی آماده شده اند که اگر شکایات در شهرستان ها افزایش یابند، به شهرستان ها اعزام شوند و مشکلات را حل کنند.

میرمحمد صادقی گفت:هدف ما اینست که با اعطای وام به 500 هزارمتقاضی در این طرح ضربتی از انباشت متقاضیان در صف انتظار کاسته شود و مدت زمان انتظار برای دریافت وام تا پایان طرح یعنی پایان شهریور به یک تا دو ماه کاهش یابد. 

این مقام مسئول تاکید کرد: اینکه گفته می شود اعطای ضربتی وام طی 2 ماه به متقاضیان سبب  افزایش نرخ برخی کالاها و بروز تورم می شود صحیح نیست چراکه زوجین مایحتاج خود را از طریق این وام تهیه می کنند و تقاضای اضافه ای ایجاد نمی شود. 

میر محمد صادقی در پایان به مزدوجین توصیه کرد: در راستای کمک به اقتصاد ملی، حتی المقدور از این وام برای خرید کالاهای ایرانی استفاده کنند.