به گزارش پارس به نقل ازایسنا، اوپک در گزارش خود پیش از نشست ۳۱ مه اعلام کرد: این سازمان باید برای ایجاد تعادل در بازار در سال ۲۰۱۳ نفت بیشتری را نسبت به آنچه قبلا انتظار می رفت تولید کند و انتظار دارد مصرف نفت در ماه های باقی مانده سال بیشتر باشد.

سازمان اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: تقاضای نفت این سازمان به طور متوسط ۲۹ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که ۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به برآوردهای قبلی بیشتر است.

بنا به اعلام منابع ثانویه تولید نفت این گروه ۱۲ عضوی در ماه آوریل به دلیل افزایش تولید عربستان و عراق با روزانه ۲۸۰ هزار بشکه افزایش به ۳۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

اوپک پیش بینی خود را درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۳ بدون تغییر حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و نسبت به تهدیدهای موجود برای این پیش بینی هشدار داد.

اوپک افزود به رغم تقاضای کمتر از انتظار در سه ماهه اول ۲۰۱۳ و نگرانی درباره رشد اقتصادی در چین و منطقه یورو، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۳ افزایش خواهد یافت.

سازمان اوپک که ۳۵ درصد تقاضای نفت جهان را تامین می کند متوسط تقاضای جهانی نفت را در سال جاری ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرد که از پیش بینی قبلی این سازمان برای سال قبل ۸۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر است ولی نسبت به گزارش ماه قبل تغییری نکرده است.

اوپک اعلام کرد: بهبود شکننده اقتصاد جهانی از زمان شروع سال جاری مشهود بوده است اما شتاب این روند کند شده است.

این سازمان افزود: آمارهای اخیر نشان می دهد تقاضای نفت چین به عنوان منبع اصلی رشد اقتصادی بین ژانویه تا مارس به شکل قابل توجهی کاهش یافته و در ماه مارس کمترین میزان مصرف در هفت ماه اخیر را داشته است.

اوپک پیش بینی خود را برای تقاضای سال ۲۰۱۲ از ۸۸ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز به روزانه ۸۸ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه افزایش داده بود.

وضع اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو و کاهش فروش خودرو در آلمان و فرانسه مهمترین عامل نگران کننده برای اوپک است.

اوپک افزود: تفاضای نفت کشورهای اروپایی ماه مارس بار دیگر کاهش یافت. این کاهش نه تنها به کشورهای درگیر با بحران بدهی مثل اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و یونان بلکه به انگلیس و فرانسه نیز مربوط می شود.

تقاضای نفت اروپا در سال ۲۰۱۳ نیز با کاهش روزانه ۲۸۰ هزار بشکه مواجه خواهد شد. تقاضای اروپا در سال ۲۰۱۲ روزانه ۵۵۰ هزار بشکه یافته بود.

اوپک پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی منطقه یورو بعد از کاهش ۰.۶ درصدی در سال ۲۰۱۲ در سال ۲۰۱۳ نیز با کاهش ۰.۵ درصدی روبرو شود.