در دیدار محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران با نگوین سوان کونگ وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام ضمن بررسی موضوعات و راه های همکاری دو کشور بر لزوم گسترش روابط اقتصادی ایران و ویتنام به ویژه در زمینه های کشاورزی و شیلاتی تاکید شد.

در این دیدار، وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که دو کشور در مبادلات تجاری و کشاورزی می توانند مکمل یکدیگر باشند، تصریح کرد:ایران و ویتنام ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی دارند و می توانند محصولات مورد نیاز یکدیگر را تامین کنند.

حجتی، صادرات مجدد کالاهای کشاورزی از طریق ایران و ویتنام به بازارهای منطقه ای دو کشور را از دیگر ظرفیت های همکاری برشمرد و تاکید کرد:برای توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور لازم است موافقتنامه های بهداشتی در زمینه های گیاهی و دامی بین ایران و ویتنام امضا شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران نخستین تولیدکننده قزل آلای پرورشی در آب های شیرین و شور در جهان است، برای صادرات این گونه آبزی به ویتنام اعلام آمادگی کرد و افزود:محصولات ویژه مناطق خشک نظیر پسته،خرما،سیب و انار نیز در ایران تولید و به سایر کشورها صادر می شود و آمادگی داریم تا این محصولات را برای مصرف مردم ویتنام و یا کشورهای اطراف آن صادر کنیم.

حجتی با بیان این که نیاز 3 میلیون تنی ایران به برنج گفت: سالانه 2.2 میلیون تن برنج در کشور ما تولید می شود و نزدیک به 800 هزارتن کسری تولید از طریق واردات تامین می شود که می توانیم بخشی از این نیاز را از کشور ویتنام تهیه کنیم.
وی با اشاره به ذائقه مردم کشورمان برای مصرف برنج ایرانی،برای مبادله بذر و کشت گونه های پرمصرف برنج ایرانی در ویتنام اعلام آمادگی کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:بخشی از اقلام صادراتی ویتنام از جمله کالاهای مورد نیاز ایران است که از سایر کشورها تامین می شود و به منظور توسعه همکاری های دوجانبه و در یک مبادله منطقی می توانیم این کالاها را از کشور ویتنام تهیه کنیم.

در این دیدار، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز با اشاره به توافق روسای جمهور دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری به سالانه دو میلیون دلار،حوزه های کشاورزی و شیلاتی را از جمله زمینه های مهم برای ارتقای همکاری ها عنوان کرد و افزود:با توسعه همکاری های کشاورزی ایران علاوه بر جمعیت 90 میلیون نفری ویتنام به بازار 650 میلیون نفری اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) دسترسی پیدا می کند.

نگوین سوان کونگ اضافه کرد:ویتنام از شمال به جنوب کشور 1.6 میلیارد نفری چین متصل است و همچنین با 15 کشور جهان موافقتنامه تجارت آزاد امضا کرده است که ایران می تواند از این ظرفیت ها نیز برای توسعه بازارهای صادراتی خود استفاده کند.
وی با اشاره به صادرات 30 میلیارد دلاری ویتنام در سال 2016،اقلام عمده صادراتی این کشور را محصولات جنگلی،شیلاتی،بادام هندی،فلفل سیاه و برنج اعلام و خاطرنشان کرد: حجم صادرات هر یک از اقلام یاد شده بیش از یک میلیارد دلار بوده است و آمادگی داریم بخشی از کالاهای مورد نیاز ایران را تامین کنیم.

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام با اشاره به این که این کشور از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده محصولات شیلاتی است،یادآور شد:ماهیان خاویاری،قزل آلا،سالمون و آبزیان دریای خزر در بازار ویتنام مورد استقبال قرار دارد و آمادگی داریم این محصولات را از ایران تامین کنیم.

وی افزود:سالانه نزدیک به 12 میلیون گردشگر که 40 درصد آنها اروپایی هستند به ویتنام سفر می کنند و آنها نیز از محصولات شیلاتی ایران استقبال می کنند.

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، محصولات برنج، موز،انبه،لیمو ترش، آناناس و گوشت گاو را از جمله کالاهای صادراتی این کشور عنوان و آمادگی کشورش را برای تامین نیاز ایران به این اقلام اعلام کرد.

وی برای توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور از وزیر جهاد کشاورزی به همراه تجار ایرانی دعوت کرد تا پیش از پایان سال 2017 میلادی به ویتنام سفر کنند و همچنین خواستار سفر هیاتی عالی رتبه شامل وزیر کشاورزی و تجار ویتنامی در مدت زمان یاد شده به ایران شد.

در این دیدار،مقرر شد تا کارگروه مشترک دائمی ایران و ویتنام تشکیل شود و ضمن بررسی راه های گسترش همکاری های کشاورزی،زمینه تسهیل رفت و آمد تجار و همچنین تهیه و امضای موافقتنامه های بهداشتی گیاهی و دامی دو کشور را فراهم کند.