بولنت تفنگچی، وزیر گمرکات و تجارت ترکیه گفت، صادرات این کشور به قطر از زمان تحریم 4 کشور عربی علیه این کشور در 5 ژوئن نسبت به زمان عادی 3 برابر شده و به 32.5 میلیون دلار رسیده است.

عربستان، امارات، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به تامین مالی تروریزم و کمک به بی ثباتی منطقه و همچنین حمایت از ایران کلیه روابط دیپلماتیک و همچنین حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی خود با این کشور را قطع کرده اند. قطر این اتهامات را رد می کند.

یکی از مقامات یکی از این چهار کشور عربی گفت، این کشورها فهرستی 13 بندی از درخواست های خود از جمله بسته شدن تلویزیون الجزیره، کاهش روابط با ایران و بسته شدن یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر را تحویل دوحه داده اند.

ترکیه که مدت ها تلاش کرده نقشی به عنوان میانجی گر منطقه ای ایفا کند، در این دعوا طرف قطر را گرفته اما در عین حال از ناخشنود ساختن دیگر متحدان خود از جمله عربستان خودداری می کند.

تفنگچی گفت: «از 5 ژوئن به این طرف، صادرات به قطر به 32.5 میلیون دلار رسیده است. از این رقم 12.5 میلیون دلار مواد غذایی بوده است. این رقم سه برابر میزان عادی صادرات به قطر است.»

ترکیه بیش از 100 هواپیمای باری کالا به قطر ارسال کرده اما به گفته نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد اینک شور، عرضه کالا از طریق هوایی نمی تواند ادامه دار باشد.

ترکیه دو روز پیش اولین محموله مواد غذایی خود از طریق کشتی را به قطر رسال کرد و گروه کوچکی سرباز و ادوات زرهی را به این کشور اعزام نمود.