پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- همه چیز از یک شایعه شروع شد، شایعه‌ای که البته بعدها مشخص شد که چندان شایعه نیست و ساماندهی مؤسسات اعتباری ثامن، کوثر و بانک مهر اقتصاد چندان دور از انتظار نیست. با این حال حتی اگر این ساماندهی برای سامان یابی و تمرکز امور این سه بانک نزدیک به هم باشد، سیگنال مخابره شده به مردم در کانال‌های تلگرامی آن قدر قوی است که حتی تکرار مدام این گزاره که اوضاع خوب است و همه چیز سر جایش است هم نمی‌تواند دردی را دوا کند.

مهم‌ترین خبر مربوط به مؤسسه ثامن را می‌توان کلیپی دانست که از دیروز دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و در آن برخی از ماموران نیروی انتظامی که ابتدا سعی در متفرق کردن مردم دارند، با یکی از افراد درگیر می‌شوند و پس از آن با یکدیگر. با این که تجمع اعتراض آمیزی در کار نیست و مردم نه برای اعتراض بلکه برای گرفتن پول‌های خود در شعبه‌ها تجمع کرده‌اند و به دلیل ازدحام دنباله آن‌ها به خیابان آمده‌اند، رئیس پلیس تهران همه این تجمعات در برابر مؤسسه ثامن را غیرقانونی دانسته و گفته است که فقط در روز یک شنبه، 24 تجمع در برابر این مؤسسه در تهران انجام شده است. ساجدی نیا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درمورد تجمع مال باختگان مؤسسات مالی در تهران و برخورد پلیس با آنها گفت: تجمع مقابل مؤسسات مالی قانونی نیست اما با توجه به بحران‌های ایجاد شده در مجموعه‌های مؤسسات مالی مردم مقابل این مؤسسات تجمع می‌کنند. پلیس سعی در مدارا با تجمع کنندگان دارد تا مشکل خاصی به‌وجود نیاید. روز یکشنبه 24 مورد تجمع در ارتباط با مؤسسات مالی در تهران برگزار شد و به هر حال مردم نگران پول‌هایشان هستند.به مسوولان مؤسسات مالی توصیه می‌کنیم به این موضوعات رسیدگی کنند تا شاهد این‌گونه تجمعات نباشیم.

با این حال تجمعات و صف‌های فشرده مردم در برابر بانک‌ها و عابربانک های مؤسسه ثامن نشان می‌دهد که سرنوشت کاسپین و فرشتگان و برخی دیگر از مؤسسات اعتباری باعث شده است که چشم مردم به وعده‌های بانکی آب نخورد و مجدانه از ساعات آغازین صبح برای گرفتن پول‌های خود به باجه‌داران اصرار کنند. یکی از شعبه‌های این مؤسسه در خیابان خواجه نصیرتهران دیروز هم صف طویلی را شاهد بود و همان طور که برخی از مراجعان می‌گفتند ازدحام در این چند روز به قدری زیاد شده است که چاره‌ای جز نام نویسی و ثبت نوبت دستی برای مردم باقی نمانده است. حوالی ظهر نیروی انتظامی که حضورش به خاطر تعداد زیاد مامورانش برای ماشین‌های عبوری هم محسوس است، در بانک را بسته و بسیاری از مراجعان را محترمانه از بانک به بیرون هدایت می‌کند. روی شیشه‌های مؤسسه بنری نصب شده است که از قول یک مقام مسوول ثامن به همه اطمینان می‌دهد که هیچ اتفاقی برای سپرده‌هایشان نخواهد افتاد با این حال صف طولانی عابربانک زیر این بنر نشان می‌دهد که توجه چندانی به آن نشده است. یکی از مراجعان می‌گوید: «60 میلیون تومان در این بانک سپرده دارم و دیروز 7 تا 8 شعبه را رفتم تا بلکه به پولم برسم اما خبری از پول نیست به همین خاطر پول‌ها را کارت به کارت می‌کنیم تا با کارت اقوام روزانه 10 نفرمان 200 هزار تومان بگیرند و بعد از یک ماه به تمام پولم برسم» از پشت شیشه‌ها تلویزیون نصب شده در شعبه هم مشاهده می‌شود که بر خلاف همیشه نه تصاویر مستقیم از صداو سیما که آرشیوی از اخبار صدا و سیما نشان می‌دهد و تکرار می‌کند که در آن بانک مرکزی هم به سپرده گذاران اطمینان خاطر داده است که برای سپرده‌هایشان اتفاقی نخواهد افتاد. وعده‌هایی که فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی گفته و در آن‌ها تاکید کرده است: مؤسسه ثامن در مسیر پیوستن به مؤسسات مجاز است و سپرده‌گذاران نگران نباشند. مؤسسه اعتباری ثامن یکی از مؤسسه‌های متقاضی دریافت مجوز از بانک مرکزی است. وی با بیان اینکه اقداماتی توسط این مؤسسه شامل پذیره‌نویسی در بورس و تودیع سپرده قانونی نزد بانک مرکزی انجام شده است، گفت: بر این اساس این مؤسسه در حال پیوستن به مؤسسات مجاز است. فرآیند قانونی و رسیدگی به تقاضای این مؤسسه در حال انجام و ممکن است منجر به صدور مجوز یا ادغام با یکی از بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری شود. به گزارش تسنیم وی گفته است در هر صورت هیچ گونه مشکلی برای سپرده گذاران این مؤسسه به وجود نخواهد آمد. از سپرده گذاران مؤسسه اعتباری ثامن تقاضا می‌شود حسب نیاز به شعب مؤسسه مراجعه و از خدمات آن استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که صدور مجوز یا ادغام مؤسسه با حفظ حقوق و صیانت از سپرده‌های آنها انجام می‌شود.

بالاخره همراه یکی از کسانی که برای پرداخت قسط خود آمده‌اند به درون بانک می‌روم، رئیس شعبه با چهره‌ای درمانده و خسته به کسانی که جلوی میز او تجمع کرده‌اند می‌گوید: من مثل سربازی هستم که منتظر پشتیبانی از طرف بالاسری‌های خود هستم و تا پول نرسد هیچ کاری نمی‌توانم بکنم. تجمع سپرده گذاران به گفته یکی از کارکنان باعث شده است که بازپرداخت چند ده میلیونی اقساط روزانه این شعبه به مشکلی اساسی بخورد. روند پرداخت پول در این شعبه اما به گفته یکی از کارکنان بانک به این صورت است که تا روز دوشنبه کسانی که چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته ثبت نام کرده‌اند می‌توانند مراجعه کنند و فقط بخشی از پول خود را بگیرند. وقتی از او می‌پرسم به سپرده سی میلیونی چه میزان پرداخت می‌کنید، می‌گوید اگر پول باشد دو-سه میلیون تومان. رئیس شعبه هم با صدای خسته و کمی بلند اعلام می‌کند که افرادی که امروز ثبت  نام کرده‌اند به هیچ وجه فردا به بانک نیایند چرا که خبری از پول برای آن‌ها نخواهد بود.