حتی با وجود اینکه عربستان سعودی 9 میلیارد دلار از نخستین فروش بین‌المللی اوراق قرضه اسلامی بدست آورد سرمایه خارجی خالص این کشور در ماه آوریل و برای نخستین بار از سال 2011 به کمتر از  500 میلیارد دلار افت کرد.

مقامات مالی عربستان اعلام کردند: سرمایه‌ خارجی خالص این کشور با افت 8.5 میلیارد دلار نسبت به ماه قبل به 493 میلیارد دلار رسیده که کمترین میزان از سال 2011 تاکنون محسوب می‌شود. آنها پیش‌بینی کردند این رقم کاهش در سال جاری به 36 میلیارد دلار برسد.

محمد ابوبشا اقتصاددان مصری در بانک سرمایه‌گذاری گفت: واقعاً عامل مهمی برای این کاهش بی‌سابقه ذخایر ارزی عربستان وجود ندارد.

وی گفت: حتی بعد از اینکه درآمدی از محل فروش بدست آ‌مده این کاهش ذخایر ارزی همچنان بسیار گسترده است.

بعد از کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی ذخایر خارجی عربستان سعودی از بیشترین میزان خود در سال 2014 که  730 میلیارد دلار بود کاهش یافت. این مساله باعث شد تا صندوق بین‌المللی پول هشدار دهد که این کشور سرمایه‌های مالی خود را از دست میدهد و باید حمایت مالی طی 5 سال انجام شود.

این در حالی است که مقامات این کشور طرحی را برای بهبود اقتصاد و اصلاح درآمدهای مالی این کشور آغاز کردند. با وجود این سرعت کاهش ذخایر در سال جاری اقتصاددانان را متحیر کرده است و از نظر آنها شواهدی برای افزایش سرمایه دولتی وجود ندارد که این مساله‌ گمانه‌زنی‌هایی را درباره  فرار سرمایه‌ و نیز هزینه‌های جنگ عربستان در یمن را مطرح کرده است.

محمد الجادن وزیر اقتصاد این کشور گفت: در ماه آوریل دولت عربستان از ذخایر بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال استفاده نکرده است.

وی گفت: این کاهش احتمالا مربوط به پرداختی پیمانکاران داخلی به فروشندگان خارجی است که دولت تصمیم گرفت عقب‌ ماندگی‌های مالی خود را پرداخت کند.