قیمت جهانی نفت در پایان معاملات روز جمعه (5 خرداد 1396) در پی تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یک درصد افزایش یافت، گرچه این تصمیم مطابق خواسته سرمایه گذاران نفتی نبود.

حجم تجارت نفت در بازارهای نیویورک طی روز جمعه در مقایسه با روز پیش از آن و یک روز قبل از تعطیلات چند روزه آمریکا و انگلیس، کاهش یافت.

قیمت نفت برنت دیروز 1.3 درصد یا 69 سنت افزایش یافت و به 52 دلار و 15 سنت رسید. قیمت این شاخص نفتی در میان روز تا سطح 50 دلار و 71 سنت کاهش یافته بود.

قیمت نفت WTI آمریکا نیز با رشد 90 سنتی یا 1.8 درصدی در سطح 49 دلار و 80 سنت تثبیت شد.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان روز پنجشنبه (4 خرداد 1396) برای تمدید کاهش تولید نفت خود به میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه به مدت 9 ماه دیگر توافق (تا پایان ماه مارس 2018) کردند.

آنتوان هلف، مدیر برنامه نفت جهانی در دانشگاه کلمبیا، گفت: "افزایش قیت نفت در روز پنجشنبه یک واکنش احساسی بوده است، فکر نمی کنم موضوع واقعی باشد." روز پنجشنبه بعد از تصمیم اوپک قیمت جهانی نفت پنج درصد بالا رفت.

تولیدکنندگان نفت بر این اعتقادند که برنامه کاهش تولید نفت اوپک در نهایت موجب کاهش سطح ذخیره سازی نفت در جهان می شود و سطح آن به میانگین پنج ساله دو میلیارد و 700 میلیون بشکه ای می رسد.

در همین حال، با وجود افزایش تولید نفت آمریکا به شکل بی سابقه ای احتمال می رود که اوپکی ها در سال 2018 برای بازپس گیری سهم بازار خود دوباره تولید را بالا ببرند. به این ترتیب یکبار دیگر شاهد سقوط بازار خواهیم بود.