بیژن زنگنه، عصر چهارشنبه (سوم خردادماه) در بدو وود به هتل کمپینسکی وین گفت: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تمدید توافق کاهش عرضه تا پایان سال 2017 یا سه ماه نخست سال 2018 گفت‌وگو و در نشست روز پنجشنبه تصمیم گیری خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این که آیا بر سر تمدید توافق اوپک اجماع وجود خواهد داشت، گفت: بله؛ به نظر می‌رسد اعضا توافق نظر داشته باشند.

وزیر نفت با بیان این که لازم است که اعضای اوپک به اجماع برسند، گفت: اعضای اوپک توافق کرده اند که به گزارش‌های منابع ثانویه اوپک درباره تولید استناد کنند.

زنگنه درباره این که آیا ایران با تمدید توافق اوپک موافق است یا خیر، افزود: ایران برای تمدید توافق کاهش عرضه نفت که در 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 95) تصمیم گرفته شد، با هر بازه زمانی آماده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که ایران با توافق 6 ماهه موافق است یا 9 ماهه، گفت: هر دو بازه زمانی برای ما قابل پذیرش است.

وزیرنفت با بیان این که پایبندی به توافق کاهش عرضه برای همه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بسیار مهم است و هم اکنون سطح پایبندی بسیار خوب است، تصریح کرد: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک باید به توافق با هر بازه زمانی که تمدید می‌شود، پایبند باشند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا تمدید 12 ماهه توافق کاهش عرضه برای شما قابل قبول است، گفت:  اگر تصمیمی گرفته شود برای ما قابل قبول است، اما من پیشنهاد عمده ای برای تمدید 12 ماهه دریافت نکرده ام.

زنگنه درباره این که، تولید نفت ایران با تمدید توافق اوپک چه تغییری می کند، گفت: تغییری نخواهد کرد و در همان سطح حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز بر مبنای منابع ثانویه باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: ما برای حفظ اتحاد میان اعضای اوپک و تضمین ثبات بازارهای جهانی نفت خام با ادامه سطح تولید توافق شده در نشست 30 نوامبر 2016 موافق هستیم.

یکصد و هفتاد و دومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت فردا (پنجشنبه، چهارم خردادماه) در مقر این سازمان در وین برگزار می شود، توافق بر سر تمدید توافق 30 نوامبر یعنی کاهش تولید یک میلیون و 200 هزار بشکه ای نفت  برای یک دوره 6 ماهه یا 9 ماهه مورد بحث اعضای اوپک در این نشست خواهد بود.

دومین نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک هم بعداظهر امروز در دبیرخانه دائمی این سازمان برگزار می‎شود.

نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک متشکل از کشورهای کویت، ونزوئلا و الجزایر از طرف اوپک و روسیه و عمان از سوی کشورهای غیر عضو این سازمان، برگزار شد و عربستان نیز به عنوان رئیس دوره‎ای  اوپک، در این رویداد حاضر شد؛ این کمیته پیشنهاد تمدید 9 ماه توافق کاهش عرضه را پیشنهاد داد.