صنعت نفت ایران سال گذشته از تحریم های غرب رها شد و با افزایش تولید توانست سهم از دست رفته خود از بازار را از دیگر تولید کنندگان نفت پس بگیرد. اکنون که افزایش تولید این کشور به سقف خود رسیده، ایران از تمدید توافق کاهش تولید برای حفظ سهم بالای خود از بازار حمایت می کند.

به گفته تحلیلگران موسسات بی ان پی پاریبا و انرژی اسپکتس، تمایل بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران به همراهی با توافقی که سهم ایران برای ادامه تولید 3.8 میلیون بشکه ای را همچنان به رسمیت می شناسد، نشان می دهد که این کشور به سقف ظرفیت تولید خود رسیده است. انتظار می رود سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نشست روز پنجشنبه خود بر سر تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید به اجماع برسد.

هری تچیلینگوئیریان، تحلیلگر بازارهای کالایی در موسسه بی ان پی پاریبا در لندن گفت: «ایران با اطلاع از اینکه ظرفیت تولیدش در هر حال در سال آینده یا حتی پس از آن محدود خواهد بود از تمدید وضعیت فعلی خشنود است... ایران مانعی برای تمدید توافق محسوب نمی شود.» ایران از دور اول توافق کاهش تولید معاف شده و اجازه یافته بود تا تولید خود را تا حدود 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس در لندن نیز گفت: «ایران از توافق حمایت خواهد کرد.» وی افزود، این کشور تولید و صادرات نفت خود را پس از لغو تحریم ها در ژانویه 2016 افزایش داده است، اما ظرفیت تولیدش در حدود 3.8 میلیون بشکه در روز است. «از نظر فنی، تا زمانی که تاثیر سرمایه گذاری خارجی در ایران احساس شود، آنها برای افزایش تولید خود به بالاتر از سطح مورد اشاره با مشکل مواجه خواهند بود.»

اکثر شرکت های نفتی بین المللی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران که منجر به انتخاب مجدد حسن روحانی شد، از سرمایه گذاری در این کشور خودداری کرده بودند. روحانی هنوز نگفته که کدام یک از اعضای کابینه اش از جمله زنگنه در سمت خود ابقا خواهند شد.

بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی ایران در سال گذشته میلادی تولید نفت خود را حدود 800 هزار بشکه در روز افزایش داد و بخشی از سهمی را که در دوران تحریم ها از دست داده بود، از بازار پس گرفت. سهم ایران از کل فروش نفت اوپک به 8 درصد افزایش یافته که برابر با سهم این کشور در دوران قبل از تحریم هاست. ایران اکنون سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان و عراق است.

به گفته زنگنه، صادرات نفت ایران از زمان لغو تحریم ها بیش از دو برابر شده و به حدود 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. آمار موسسات رصد کننده آمد و شد تانکرها نیز نشان می دهد که میزان صادرات نفت ایران افزایش یافته، اما این افزایش کمتر از رقم ادعایی زنگنه یعنی حدود 1.8 میلیون بشکه بوده است. اگر دیگر تولید کنندگان در قالب تمدید توافق به کاهش تولید خود ادامه دهند، ایران می تواند سهم کنونی خود از بازار نفت را حفظ کند.

سارا وخشوری، رئیس موسسه آمریکایی اس وی بی انرژی گفت: «اگر ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق نباشد، کاهش فشار طبیعی میادین سالخورده این کشور یکی از وانع عمده پیش روی تهران برای حفظ تولید در سطح فعلی خواهد بود.»