اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور کاهش مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی برای نخستین بار در هشت سال گذشته تولید نفت خود را کاهش دادند.

کشورهای عضو اوپک و غیرعضو این سازمان مانند روسیه، در ماه نوامبر 2016 برای کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه توافق کردند.

اعضای اوپک در چهار ماه ابتدایی سال 2017 برنامه کاهش تولید را اجرا کردند و بر اساس آن در ماه های ژانویه، فوریه، مارس، و آوریل به ترتیب به 99، 97، 111 و 111 درصد از تعهد خود پایبند بودند. بر اساس آخرین گزارش ها اوپکی ها که قرار بود در ماه آوریل یک میلیون و 164 بشکه از تولید خود کاهش دهند، در عمل یک میلیون و 295 هزار بشکه از تولید خود کاستند.

کدام کشورها تولید نفت خود را کاهش دادند

از سوی دیگر، غیراوپکی ها که قرار بود 558 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند در چهار ماه ابتدایی اجرای برنامه کاهش تولید نفت به طور میانگین 54 درصد به این برنامه پیابند بودند. این کشورها در ماه آوریل تنها 385 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دادند.

در مجموع 21 کشور جهان (13 کشور عضو اوپک) برای کاهش تولید نفت خود تلاش کرده اند. از این میان در ماه آوریل تنها 10 کشور توانستند مطابق برنامه تولید خود را پائین بیاورند.