انتشار اولین اوراق صکوک بازار سرمایه در سال 96 امروز در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق اجاره شرکت سایپا به مبلغ 3,500 میلیارد ریال با نرخ سود سالانه 18 درصد و پرداخت سود هر سه ماه یکبار به منظور تأمین سرمایه در گردش و کاهش هزینه زنجیره تأمین گروه خودروسازی سایپا منتشر خواهد شد.

این اوراق 4 ساله بوده و با ضمانت بانک ملت و عاملیت فروش شرکت کارگزاری بانک ملت عرضه خواهد شد. براساس اطلاعیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عرضه این اوراق در دو نماد «صایپا143» با تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی شرکت تأمین سرمایه بانک ملت و «صایپا403» با تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان صورت خواهد گرفت.

این گزارش می‌افزاید: این اوراق به ارزش اسمی یک میلیون ریال، به قیمت بازار (حراج) و به کسر عرضه خواهد شد.

گفتنی است، با توجه به مدل بازارگردانی اعلام شده توسط شرکت تأمین سرمایه بانک ملت و به منظور ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در اوراق برای سرمایه‌گذاران، اوراق اجاره شرکت سایپا در نماد «صایپا143» با کسر نسبت به قیمت اسمی و به قیمت هر ورقه 970 هزار ریال عرضه خواهد شد.

همچنین، شرکت تأمین سرمایه بانک ملت به عنوان بازارگردان این اوراق، بازخرید آن را در پایان سال اول از تاریخ انتشار اوراق اجاره به قیمت هر ورقه یک میلیون ریال تعهد کرده است که در نتیجه، سرمایه‌گذاران در سال اول سرمایه‌گذاری از بازده اسمی بیش از 21 درصد و بازده موثر معادل 2/23 درصد بهره‌مند خواهند شد.

این گزارش حاکی است، با در نظر گرفتن ترکیب کنونی ساختار سرمایه شرکت سایپا، تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اجاره با توجه به بالا بودن مبلغ تأمین مالی، دوره بازپرداخت بلندمدت آن و نرخ هزینه تأمین مالی پایین‌تر در مقایسه با سایر منابع تأمین مالی برای شرکت یاد شده مزایایی را به همراه خواهد داشت.