طرح هدفمندسازی یارانه ها، یکی از بزرگترین تحولاتی است که طی چند دهه اخیر درحوزه اقتصاد کشور رخ داده است، این طرح توانسته تاثیر عمیقی بر بخش های مختلف اقتصادی کشور داشته باشد که عمدتا یکی از بخش هایی که با اجرای این طرح تحت تاثیر قرار می گیرد اقتصاد و مالیه شهری است، یارانه ها اغلب به عنوان ابزاری کوتاه مدت برای پوشش نارسایی های سیستم اقتصاد باز و جبران آثار نامناسب استراتژی های توسعه قلمداد می شود.

اما از طرح هدفمندی فقط یارانه نقدی اهمیت پیدا کرده و در واقع این طرح به پرداخت یارانه نقدی خلاصه شده که برای آن دولت ماهانه 3هزار و 400 میلیارد تومان پرداخت می کند.این در حالی است که عمده درآمد دولت از محل فروش حامل های انرژی تامین می شود و پرداخت یارانه به یکی از معضلات دولت تبدیل شده است.

 طی هفته اخیر علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی سخنانی پیرامون درآمد نفتی درسال گذشته، عنوان کرده که" در شرایطی که تحریم برداشته شده بود و به اوج صادرات رسیدیم، ۷۲ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشتیم که باید سه برابر کل این میزان را  هزینه کنیم تا تجهیز یارانه‌ها امکان پذیر باشد.پس باید مالیات را سه برابر کرد تا دو برابر آن را به مردم یارانه بدهیم، اما اگر قرار باشد مالیات را سه برابر کنیم، اثر منفی بر روی معیشت و واحدهای تولیدی کشور خواهد داشت و همه را ورشکسته کرده و منجر به توسعه بیکاری در کشور می شود".

مسعود صوفی از کارشناسان اقتصادی دراین باره گفت: درحال حاضر درآمد‌ها فقط دربخش نفت رشد ۵ - ۶ درصدی داشته است و در بخش‌های دیگر رشد اقتصادی کم بوده است.

وی افزود: اگر یارانه‌ها به قوت خود باقی بماند سبب رونق در بخش‌های دیگر اقتصاد می شود.

در ادامه احمد آریایی نژاد از دیگر کارشناسان اقتصادی دراین باره گفت: در اقتصاد اسلامی باید صادرات در فن آوری و محصولات ثانوی وجود داشته باشد و کمتر به سراغ خام فروشی برویم.

حسین وکیلی کارشناسان اقتصادی اظهار کرد: قطعا درآمد نفتی می تواند در افزایش میزان یارانه ها تاثیرداشته باشد.

وی افزود: امیدواریم که امسال از محل درآمد ارزی از بانک مرکزی و بخش مالیات و گمرک، قولی که برای تولیدات داده ایم محقق شود.

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: امیدواریم که مسئولان ذیربط بتوانند به تامین مبالغ یارانه ها کمک کنند و با برنامه ریری مدون، آن را در الویت اصلی قرار دهند.