پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون سابق رئیس‌جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی که به عنوان یک رویکرد قابل دفاع در مجامع علمی هم به اثبات رسیده و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، نسخه شفابخش اقتصاد ایران است.

دکتر لطف‌الله فروزنده معاون سابق رئیس‌جمهور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: این بسته سیاستی همه جوانب را در نظر گرفته تا در صورت تحریم‌های احتمالی بتوانیم اقتصاد را از آسیب‌هایی که کشورهای دیگر قصد دارند به ما وارد کنند، مصون می‌دارد. 

وی افزود: اگر ما بخواهیم رشد و شکوفایی اقتصاد را همراه با عدالت داشته باشیم و بتوانیم در مقابل تهدیدهای خارجی مقاومت کنیم و آسیبی از این جهت شاهد نباشیم باید مدل تعریف شده اقتصاد مقاومتی را که در 24 بند آمده است را اجرا کنیم. این مورد تائید همه کارشناسان اقتصادی است و شک و شبهه‌ای برای اجرای آن وجود ندارد. 

وی اضافه کرد: که اقتصاد مقاومتی یک بسته تک بعدی نیست که بخواهد یک مشکل را حل کند و هر بند آن بخش‌های زیادی از جامعه را شامل می‌شود. نباید فراموش کرد که کشور ایران همیشه مورد بحث کشورهای ابرقدرت جهانی بوده و هر زمان ممکن است قصد داشته باشند دوباره مشکلاتی را تحمیل کنند. 

معاون سابق رئیس‌جمهور خاطرنشان ساخت: اقتصاد مقاومتی ابعاد مختلف اقتصادی را دیده و قرار است در شرایطی استفاده شود که همیشه تهدیدهای کشورهای دیگر وجود دارد و ما با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تاثیر آنها را به حداقل برسانیم. این بسته باید به طور کامل اجرایی شود و همه اجزای آن فعالیت داشته باشد تا به نتیجه برسد.

معاون سابق رئیس‌جمهور محوری‌ترین عناصر و متغیرهای اقتصاد مقاومتی را حمایت از تولید ملی ذکر کرد و گفت: تولید ملی در هر کشوری که باشد باعث شکوفایی اقتصاد می‌شود. از یک جهت اشتغال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از سوی دیگر بازار مصرف را در نظر می‌گیرد. 

فروزنده افزود: البته تولید ملی بخش‌های دیگری مانند فناوری و خلاقیت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس عمومی خواهد شد. 

وی اضافه کرد: کشورهایی مانند ژاپن یکی از افتخاراتشان این است که محصولات آنها به همه کشورها صادر می‌شود و از نظر کیفیت مورد تائید همه است. آنها هم ابتدا تولید ملی را تقویت کردند و بعد به سراغ بازارهای صادراتی رفتند.

معاون سابق رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت نظام بانکی گفت: نظام بانکی اکنون به عنوان یک رقیب قدرتمند مقابل تولید قد علم کرده است و عصاره تولید را خشک می‌کند. 

فروزنده افزود: در همه کشورهای پیشرفته نظام بانکی کمک حال تولید است، اما در کشورمان شاهد سرمایه‌گذاری بانک‌ها در فضاهای کاذب هستیم که این موضوع باعث می‌شود سود سپره‌گذاری بیشتر از تولید شود. در بحث مسکن زمانی که بانک‌ها وارد شدند بی‌رویه افزایش قیمت را شاهد بودیم. رویکرد بانک‌ها باید تغییر کند و به اصل خود بازگردند. 

وی اضافه کرد: در این زمینه مجلس نیز باید ساز و کار و قوانین آن را فراهم کند تا دولت دست بازتری برای اجرا داشته باشد. به نظر می‌رسد یکی از کارهای مهم تغییر رویه سیستم بانکی است و تا زمانی که تغییری را در این بخش شاهد نباشیم هیچ اتفاقی در اقتصاد نخواهد افتاد.