سید احمد مقدسی با بیان اینکه فاز دوم پرداخت یارانه صادراتی لبنیات حدود ۴ روز پیش انجام شده است، اظهارکرد: در فاز دوم ۲۴ میلیارد تومان مشوق صادراتی به صادرکنندگان محصولات لبنی پرداخت شد که شامل ۵ قلم کالا مانند شیر خشک و پنیر بوده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان که برای مشوق‌های صادراتی لبنیات در نظر گرفته شده بود که در مرحله اول حدود ۲۴ میلیارد تومان به ۲۳ کارخانه پرداخت شده و در مرحله دوم رقم ۴۴ میلیارد تومان به ۲۶ کارخانه بوده که در مجموع ۴۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی خاطر نشان کرد: این ۵ قلم کالا بر اساس ضریب آن‌ها در شیر خام بوده که به عنوان مثال کارخانه‌ها برای هر ۵ / ۱۱ کیلو شیر خام که به یک کیلو شیر خشک تبدیل می‌شود ۳۰۰ تومان دریافتی دارند که هدف از این پرداخت تسهیلات در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی به خصوص کشور حوزه یورو و آسیایی بوده است. 

مقدسی در ارتباط با مشوق‌های صادراتی که کشورهای اروپایی به صادرکنندگان پرداخت می‌کنند گفت: کشورهای اروپایی به اعزای صادرات هر کیلو شیر خشک ۲ دلار به کارخانه‌ها و تجار پرداخت می‌کند وبازارهای صادراتی ایران را در سال‌های اخیر از ایران گرفته‌اند وکشورمان می‌تواند با تکیه بر موقعیت مکانی بازارهایی که از دست داده‌ایم در اعضای یک دلار مشوق صادراتی باز پس گیریم.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: این مشوق‌ها با تایید تشکل‌های انجمن و اتحادیه صنایع لبنی و تاییدیه گمرک و دارا بودن برگ سبز در اختیار افراد ویا کارخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ایران در سال گذشته حدودا یک میلیون تن از شیر خام کشور که تبدیل به محصولات لبنی می‌شده صادرات داشته و در سال جاری هم همین روند ادامه دارد البته در سال ۹۵ حدود ۲۵ هزار تن دپو شیر خشک در کشور داشتیم و با این مصوبه تمام این حجم صادر وحرکت خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.

مقدسی با اشاره به رسیدن صادرات لبنیات به رقم هدفگذاری شده تصریح کرد: به نقطه هدفگذاری شده که صادرات یک میلیون تنی شیر خام بوده در حال حاضر رسیده‌ایم و همچنان این صادرات دارای رشد بوده لذا اگر این مشوق ادامه داشته باشد که قرار است ادامه یابد در حال حاضر به هدف معین شده رسیده‌ایم و در سال ۹۵ رشد را در صادرات محصولات لبنی شاهد بودیم.

رئیس انجمن صنفی گاوداران افزود: در این بین صادرکنندگان کشورمان توانستند بازارهای صادراتی کشور امریکا را فتح کنند و با صادرات ۳ مرحله‌ای محصولات لبنی مانند پنیر به این کشور توانسته اند سهم خوبی از این بازار را در اختیار بگیرند ضمن این که صادرات به کشور مالزی هم در روز گذشته صورت پذیرفت و مزاکرات برای در اختیار گرفتن بازار چین ادامه دارد.

وی گفت: تن‌ها مشکلی که صادرکنندگان با آن روبه‌رو هستند دیر پرداخت شدن مشوق‌های صادراتی بوده و اگر در مواقع بحران به کمک این‌ها بیایند وبه موقع پرداخت شود می‌تواند کمک شایانی به صادرات این صنعت کشور کند.

مقدسی تصریح کرد: کارخانجات نه تن‌ها نرخ مصوب که ۱۴۴۰ توامن بود را اجرا نمی‌کنند بلکه در سال گذشته به دلیل ضرر در بخش صادرات حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تومان قیمت شیر خشک را کاهش دادند.