اگرچه این روز‌ها انتقادات زیادی به حوزه کشاورزی و ارائه آمار و ارقام تولید از سوی وزرای سابق مطرح است، اما عملکرد دولت در خودکفایی گندم، افزایش تولید، کاهش واردات، سیاست بازار در ازای بازار را نباید نادیده گرفت.

البته ناگفته نماند انتقادات برخی از مسئولین و کارشناسان به واردات مرکبات شب عید به جا است چرا که پرتقال‌های دولتی سر از بازار آزاد در آوردند و با قیمت‌های گزافی به مصرف کنندگان عرضه شد.

کمبود‌ها و مشکلاتی نظیر نوسانات قیمت اقلام اساسی و پابرجا بودن مشکلات تنظیم بازار از سوی دیگر کاهش عملکرد بخش را به همراه داشته که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر وزارت بازرگانی احیا شود تا مسائل بازار به حداقل کاهش یابد.

در این میان به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم: 

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به تراز مثبت بخش کشاورزی اظهار داشت: آمار و ارقام تولید و خودکفایی در محصولات استراتژیک نظیر گندم به نسبت سال‌های گذشته بیانگر نمره قبولی بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به انتقادات بسیاری از مسئولین و وزرای جهاد سابق به واردات میوه شب عید، افزود: ارائه آمار ناصحیح از سوی مدیران شهرستان‌ها واردات میوه شب عید را رقم زد چرا که با وجود تولید ۴ میلیون تن مرکبات نباید تصمیمات عجولانه‌ای مبنی بر واردات گرفته می‌شد.

بیابانی ادامه داد: برخی دلالان و واسطه‌ها از واردات مرکبات شب عید به سبب فقدان نظارت بر بازار اقدام به عرضه پرتقال مصری با قیمت ۸ هزارتومان کردند که نسبت به این امر انتقاد وارد است.

بخش کشاورزی با نقاط قوت و ضعف همراه است

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی با نقاط ضعف و قوتی همراه است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیرعلی رغم رشد قابل توجه تولید محصولات کشاورزی نظیر گندم، برنج، محصولات باغی و آبزیان، اما در تنظیم بازار موفق نبوده ایم.

وی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی افزود: با وجود حوادث غیر متقربه در بخش کشاورزی، اما عملکرد قابل قبولی در حوزه بیمه محصولات کشاورزی نداشتیم.

شاعری ادامه داد: طی سال‌های اخیر تولید محصولات کشاورزی با رشد5.7 درصدی به ۱۱۵ میلیون تن رسید که این امر بیانگر ظرفیت بالای بخش است که تنها به سبب فقدان مشارکت تشکل‌ها بخش خصوصی، توانمند نبودن تعاونی‌های تولید، عدم پرداخت مشوق صادراتی، ناکارآمد بودن نظام بیمه محصولات کشاورزی و تنظیم نکردن به موقع تعرفه‌های واردات به ازای تولید داخل در بخش تنظیم بازار عملکرد ضعیفی را شاهد بودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به برنامه‌های ششم توسعه بیان کرد: در برنامه ششم انتظار می‌رود که با کارآمد بودن نظام بیمه، اعطای مشوق صادراتی و استفاده از فناوری‌های نوین و کشاورزی دانش بنیان، افزایش درجه مکانیزاسیون و پرداخت یارانه مناسب به تولید بهره وری را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بروز حوادث و رخدادهای طبیعی یکی از مخاطرات اصلی تهدیدکننده بخش به شمار می‌رود، افزود: این امر درنهایت از بین رفتن تولید و خسارت شدید کشاورزان را به همراه دارد که درصورت عدم حمایت‌های لازم اراضی کشاورزی به تدریج به سمت سایر کاربری‌ها تغییر یافته و درنهایت سهم بخش در تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد.

شاعری در پاسخ به این سؤال که انتقادات زیادی به واردات میوه شب عید وارد است، گفت: ناکارآمد بودن نظام تنظیم بازار به موقع، واردات مرکبات در شب عید را به همراه داشت و این در حالی است که خرید به موقع محصول از کشاورزان و ذخیره سازی در انبار‌ها جوابگوی نیاز شب عید بود.

وی با بیان اینکه ضریب خوداتکایی در برنامه ششم توسعه تا ۹۵ درصد قابل افزایش است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه در نظر داریم که با افزایش سرمایه گذاری، بهبود سهم تسهیلات بانکی ضریب خوداتکایی تولید محصولات کشاورزی را از ۷۷ به ۹۵ درصد و رشد بخش را از 5.7 درصد به ۸ درصد ارتقا دهیم.

دستکاری آمار و اطلاعات صحت ندارد

علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران بیان کرد: طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی استان تهران در اجرای سیاست‌های توسعه بخش کشاورزی از جمله برنامه‌های اقتصاد مقاومتی رتبه نخست را داراست.

وی افزود: علی رغم آنکه اراضی سایر استان‌ها نسبت به تهران قابل قیاس نیست، اما توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، واحد‌های گلخانه‌ای و پرداخت تسهیلات عملکرد چند برابری نسبت به آنها داشته است.

منصوری ادامه داد: طی سال‌های اخیر تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم و کلزا در پی حمایت‌های دولت، تلاش کشاورزان، معرفی ارقام جدید، افزایش بهره‌وری در واحد سطح و کنترل آفات و بیماری‌ها روند افزایشی را تجربه کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با انتقاد نسبت به اظهارات وزرای سابق مبنی بر دستکاری آمار و ارقام افزود: باتوجه به مستندات موجود حاضریم با وزرای سابق در این باره مذاکره نماییم چراکه دستکاری آمار و اطلاعات صحت ندارد.