نوسان قیمت محصولات کشاورزی در برخی از ماه‌های سال مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کند و یکی از این محصولات پرمصرف گوجه فرنگی است.

در برخی از ماه‌های سال افزایش تولید گوجه فرنگی قیمت‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد که باعث متضرر شدن کشاورز شده و دراین میان کاهش تولید و کمبود مقطعی محصول باعث چندبرابر شدن قیمت‌ها شده و مصرف کننده را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

با وجود اینکه هرسال این مساله درحال تکرار است و دراین بین برخی از محصولات کشاورزی را درگیر خود می‌کند هنوز برنامه جامعی برای کنترل میزان تولید برای کشاورزان وجود ندارد تا تولیدکننده در ابتدای فصل کشت بداند چه محصولی را با چه وسعتی در زمین خود بکارد تا در هنگام عرضه با مشکل مواجه نشود.

این درحالی است که کشاورزان هرسال باتوجه به تجربیات خود دست به تولید محصولی می‌زنند که احساس می‌کنند بیشترین سود را از کشت آن خواهند برد اما تجربی عمل کردن در این قضیه باعث تولید مازاد برخی از محصولات و یا کاهش تولید برخی دیگر از محصولات می‌شود.

گزارش میدانی میزان از قیمت گوجه فرنگی در سطح شهر حاکی از آن است که در چندروز اخیر قیمت این محصول پرمصرف به بیش از 6 هزار تومان رسیده و در برخی مناطق قیمت های بالاتر از  8 هزار تومان، مشکلاتی را برای تهیه این محصول برای افراد به وجود آورده است.

ادامه روند صعودی قیمت گوجه فرنگی در بازار/ نبود الگوی کشت دلیل عمده کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی

ادامه روند صعودی قیمت گوجه فرنگی در بازار/ نبود الگوی کشت دلیل عمده کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی

ادامه روند صعودی قیمت گوجه فرنگی در بازار/ نبود الگوی کشت دلیل عمده کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی

ادامه روند صعودی قیمت گوجه فرنگی در بازار/ نبود الگوی کشت دلیل عمده کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی

لازم به ذکر است که درسال‌های گذشته نیز با چنین مشکلاتی روبرو بودیم و تولید نامتوازن گوجه فرنگی قیمت‌ها را به‌شدت تحت تاثیر خود قرار داده بود.

در همین راستا مجتبی شادلو رئیس هئیت مدیره اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با میزان دلایل نوسان قیمت گوجه فرنگی را این‌گونه بیان کرد: درسال گذشته تولید مازاد گوجه‌فرنگی عده زیادی از کشاورزان را متضرر کرد که همین قضیه انگیزه تولید این محصول را در بین تولیدکنندگان کاهش داد.

وی افزود: در سال جاری با کاهش تولید گوجه فرنگی و همچنین شرایط جوی نامناسب، قیمت‌ها تا حد زیادی بالا رفته است که تا اواخر اردیبهشت قیمت‌ها به روال قبل بازخواهد گشت.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه برای تولید محصولات کشاورزی در کشور برنامه جامعی وجود ندارد گفت: هرساله کشاورزان باتوجه به تجربیات خود نسبت به سال گذشته دست به تولید محصولات زده و میزان تولید محصولات کشاورزی باتوجه به نیاز جامعه برآورد نمی‌شود و این مساله مشکلاتی چون کمبود و یا مازاد برخی از محصولات کشاورزی را باعث می‌شود.

شادلو افزود: باید این مشکل به صورت ریشه ای برطرف شود و فقط در زمان به وجود آمدن مشکل به آن توجه نشود و در این میان الگوی کشت می‌تواند راه‌حل مناسبی برای تولید متوازن محصولات کشاورزی و کنترل میزان عرضه و تقاضا و در نهایت کنترل قیمت‌ها شود.

وی در ادامه بیان کرد: این که در هنگام برخورد با مشکلات به طور مقطعی به رفع مشکل بپردازیم نمی‌تواند مشکلات بخش کشاورزی را به طور کامل برطرف کند و در این میان کشاورز بیشترین ضرر را می‌بیند و انگیزه تولید را از دست می‌دهد.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه کمبود تولید گوجه فرنگی در سال جدید به دلیل کم شدن انگیزه تولید کنندگان در سال گذشته است گفت: در سال گذشته با تولید بالای گوجه فرنگی و درپی آن اُفت قیمت، انگیزه تولید در بین کشاورزان از بین رفته است از این رو با کاهش عرضه مواجه شدیم.

با این تفاسیر درحالی که هرساله شاهد نوسان قیمت برخی از محصولات کشاورزی در داخل کشور هستیم و نبود الگوی کشت در تولید محصولات، دلیل عمده به وجود آمدن چنین مسائلی است باید دید که مسئولین چه زمانی به طور ریشه‌ای این مشکل را برطرف می‌کنند و مانند کشورهای پیشرفته از الگوی کشت برای تولید محصولات استفاده می‌کنند، چراکه این معضل نه فقط در این دولت بلکه در دولتهای قبلی هم مشاهده شده است.