افزایش امیدواری ها به اینکه اوپک ممکن است بر سر تمدید توافق کاهش تولید به توافق برسد و بتواند مازاد عرضه جهانی نفت را کاهش دهد موجب شد تا قیمت نفت روز جمعه افزایش یابد، اما قیمت نفت همچنان با کاهش هفتگی مواجه بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز با 36 سنت افزایش به 49 دلار و 33 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت دیروز تا رقم 49 دلار و 76 سنت بالا رفته بود. قیمت نفت برنت نیز در پایان معاملات دیروز با 29 سنت افزایش به 51 دلار و 73 سنت رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی کاهش قیمت هفتگی و ماهیانه را تجربه کرد.

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان و تحلیلگران نشان می دهد که اگر اوپک بر سر تمدید توافق کاهش تولید توافق کند، میزان ذخایر جهانی نفت ممکن است تا پایان سال کاهش یابد.

نشست بعدی اوپک روز 25 می خواهد بود و در ای نشست قرار است در مودر تمدید توافق کاهش تولید رایزنی شود. به گفته محمد بارکیندو دبیر کل اوپک، این سازمان می خواهد شاهد کاهش میزان ذخایر نفتی جهان باشد.

این مسئله موجب شده تا سرمایه گذاران بخش انرژی به تمدید توافق کاهش تولید در نیمه دوم سال امیدوارتر شوند. توافق کاهش تولید اوپک که روسیه و چند تولید کننده دیگر غیر اوپکی از جمله روسیه هم به آن پیوسته اند قرار است در پایان ماه ژوئن منقضی شود.

روسیه گفته، تا پایان ماه آوریل میزان تبعیت خود از توافق کاهش تولید را کامل خواهد کرد و به 300 هزار بشکه در روز خواهد رساند. ای اعلام موجب تقویت قیمت نفت شده است.

اما آمارهای دولت آمریکا همچنان نشان می دهد که میزان تولید نفت این کشور که عمدتا از جانب تولید کنندگان شیل است در حال افزایش است. تولید نفت آمریکا در ماه فوریه با 193 هزار بشکه افزایش به 9.03 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم از اوت 2015 تاکنون بوده است.