در وضعیتی که اکثر صنایع کشور در رکود به سر می‌برند و برخی کارخانه‌ها برای فروش محصول خود با یکدیگر رقابت منفی دارند، انجمن سیمان طی روزهای اخیر نسبت به افزایش 15 درصدی قیمت این محصول اقدام کرد. به این ترتیب اواخر فروردین ماه قیمت سیمان در کشور 15 درصد نسبت به قیمت مصوب قبلی (سال 93) افزایش یافت و به گفته شیخان دبیر انجمن سیمان، این افزایش قیمت با هماهنگی دولت انجام شده بود.

شیخان در آن زمان در پاسخ به این سؤال که آیا مصوبه جدید قیمت‌گذاری سیمان با تأیید وزارت صنعت یا سازمان حمایت صادر شده است؟ گفته بود: طبق تصمیمی که در سال 94 گرفته شد، سیمان از قیمت‌گذاری دولتی خارج شد و تعیین قیمت این محصول بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در نهایت باید برای اعمال نرخ مصوب با سازمان حمایت و وزارت صنعت هماهنگ باشید، آیا این هماهنگی صورت گرفته است؟ گفته بود: ما با همه جا هماهنگ کرده‌ایم، هم وزارت صنعت و هم سازمان حمایت. همه را از این مسئله مطلع کرده‌ایم. 

چند روز پس از صدور این مصوبه، جعفر سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت با بیان اینکه نباید افزایش قیمتی در مورد سیمان اتفاق بیفتد، گفت که در این زمینه گزارشی به ما ارائه نشده و نباید تغییری در قیمت سیمان صورت گیرد.

وی در واکنش به صدور مصوبه افزایش 15 درصدی قیمت سیمان از سوی انجمن تولیدکنندگان سیمان، اظهار داشت: به ما گزارشی نداده‌اند و نباید افزایش قیمتی در مورد این محصول صورت گیرد.

به گفته سرقینی، در حال حاضر 83 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور وجود دارد و که بالاتر از میزان مصرف است و بین تولیدکنندگان رقابت منفی شکل گرفته است.

این موضع‌ معاون وزیر صنعت در حالی اعلام شد که هم اکنون سیمان بر مبنای نرخ‌های جدید از سوی کارخانه‌ها به فروش می رسد.

علی‌محمد بُد یک تولیدکننده سیمان در این مورد با بیان اینکه مصوبه جدید انجمن سیمان باعث شد تخفیف کارخانه‌ها در فروش سیمان به مقدار زیادی حذف شود، گفت: طی 2 سال اخیر تولید سیمان بیشتر از میزان مصرف در کشور بوده و بین تولید و مصرف تعادل ایجاد شده بود. در چنین شرایطی تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود نسبت به اعمال برخی تخفیف‌ها اقدام کردند.

وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی، رقابت منفی نیز بین کارخانه‌ها شکل گرفت که به ضرر صنعت سیمان بود،اما با مصوبه انجمن سیمان برای افزایش 15 درصدی قیمت این محصول، این رقابت برطرف می‌شود و از نابودی صنعت نیز جلوگیری خواهد شد.

بُد با بیان اینکه برخی کارخانه‌ها نسبت به حذف تخفیف‌ها اقدام کرده و برخی‌ نیز قیمت محصولاتشان را افزایش داده‌اند، گفت: با مصوبه جدید قیمت‌گذاری سیمان، از کاهش قیمت‌ها جلوگیری شده و صنعت وضعیت بهتری دارد.

به گفته وی، برخی کارخانه‌ها قیمت محصولات خود را 15 درصد، برخی 10 درصد و برخی نیز 5 درصد افزایش داده‌اند و بعضی از کارخانه‌ها نیز فقط نسبت به حذف تخفیف فروش خود اقدام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به طور کلی قیمت سیمان افزایش یافته و تخفیف‌ها نیز برداشته شده است.

به این ترتیب مشخص نیست افزایش قیمت سیمان بر چه اساسی و با هماهنگی کدام مسئول صورت گرفته که شاهد تناقض بین موضع و عملکرد وزارت صنعت و فعالان صنعت سیمان هستیم.