تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران به 5.4 هزار واحد مسکونی رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش داشته است.

این درحالی است که در فروردین ماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده 43.7 میلیون ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.6 درصد افزایش داشته است.

حجم معاملات مسکن

در فروردین ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 5384 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 8.5 درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که بررسی توزیع واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال جاری حاکی از واحدهای 5 سال ساخت بیشترین سهم در معاملات ماه فوق را داشته‌اند که این میانگین نسبت به سال گذشته 6.6 درصد کاهش یافته است.

افزایش زیر پوستی قیمت مسکن در فروردین ماه+ نمودار

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در ماه ابتدایی سال جاری از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 بیشترین تعداد قرارداد و و مناطق 2 و 4  کمترین میزان قرار داد را نصیب خود کرده‌اند و در مجموع 72.8 درصد معاملات انجام شده در تهران مربوط به منطقه 10 بوده است.

افزایش زیر پوستی قیمت مسکن در فروردین ماه+ نمودار

تحولات قیمت مسکن

در فرودین ماه سال 96 متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 43.7 میلیون ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.6 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این در بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به منطقه 22، معادل 15.7 درصد تعلق دارد.

افزایش زیر پوستی قیمت مسکن در فروردین ماه+ نمودار

در میان مناطق  گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر  بنای مسکونی معامله شده 81.2 میلیون ریال و به منطقه 3 و کمترین آن با 19.7 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق دارد.

افزایش زیر پوستی قیمت مسکن در فروردین ماه+ نمودار

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در فروردین ماه سال 96 حاکی از واحدهای مسکونی در دانه 30 تا 35 میلیون ریال به ازای هر متر مربع است.

در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که در حدود 62.0 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران 43.7 میلیون ریال معامله شده‌اند.

افزایش زیر پوستی قیمت مسکن در فروردین ماه+ نمودار

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب زیر بنا، به واحدهای با زیربنای 60 تا 70 متر مربع معادل 15.2 درصد اختصاص داشته است و واحدهای دارای زیر بنای 50 نا 60 و 70 تا 80 متر مربع به ترتیب 14.7 و 13.7 درصد در رتبه‌ای بعدی قرار دارند.

افزایش زیر پوستی قیمت مسکن در فروردین ماه+ نمودار

در فروردین ماه سال 96، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی واحدهای مسکونی 15800 تا 2000 میلیون ریال با اختصاص سهم 13.3 درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است.

در مجموع در ماه فوق حدود 52.6 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 3000 میلیون ریال اختصاص داشته است.

افزایش زیر پوستی قیمت مسکن در فروردین ماه+ نمودار

تحولات اجاره بهای مسکن

در بخش اجاره‌بها در فروردین ماه شاخص کرایه در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.1 و 9.2 درصد رشد را نشان می‌دهد، ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک‌ساله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور است.

گفتنی است در فروردین ماه سال جاری حجم معاملات واحدهای مسکونی و متوسط خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی  در شهر تهران به ترتیب 5.4 هزار  فقره و 43.7 میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل له ترتیب 8.5 درصد کاهش و 3.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در فروردین ماه سال 96، حاکی از که تغییر متناسب اجاره‌بها با نرخ تورم دراین دوره است.