بهای جهانی نفت در حالی در روز جمعه اندکی افزایش یافت که سرمایه‌گذاران امیدوارند اعضای اوپک، توافق خود را برای کاهش نفت مازاد موجود در بازار تمدید کنند. اما افزایش روز گذشته بهای نفت سبب نشد این کالای حیاتی هفته را با سیری صعودی به پایان برساند.

روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام سبک وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) با 36 سنت افزایش به 49 دلار و 33 سنت رسید. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (شاخص بین‌المللی) نیز با 29 سنت افزایش، 51 دلار و 73 سنت معامله شد. هر دو شاخص، هفته و ماه گذشته را با سیری نزولی به پایان رساندند.

بر اساس یک نظرسنجی رویترز از تحلیلگران، اگر اوپک توافق خود را برای کاستن از تولید تمدید کند، تا پایان سال جاری میلادی از حجم نفت مازاد موجود در بازار کاسته خواهد شد. نشست آتی اوپک برای بررسی سیاست‌های نفتی در ماه مه برگزار خواهد شد.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک هفته گذشته اعلام کرد این سازمان مایل است ذخایر نفت در مناطق مختلف جهان کاهش یابد. همین امر، سرمایه‌گذاران را به تمایل اوپک برای تمدید توافق خود به منظور کاهش تولید در نیمه دوم سال جاری میلادی امیدوار کرده است.

این در حالی است که روز جمعه تقویت ارزش یورو در برابر دلار، بهای جهانی طلا را افزایش داد. دیروز بهای هر انس طلا برای تحویل در ماه ژوئن با 2 دلار و 40 سنت افزایش (معادل 0.2 درصد) به 1268 دلار و 30 سنت رسید. اما فلز زرد هفته گذشته را با نزولی 1.6 درصدی به پایان رساند.