ایمنی در صنعت هوانوردی ،امروزه یکی از مؤلفه های بسیار مهم در ارائه خدمات هوایی است که با تدوین قوانین و مقررات جدید هوانوردی اروپا و دیگر کشورها می توان این موضوع را براحتی شاهد بود که تمامی قوانین هوانوردی با موضوعات ایمنی همچون تار و پود پارچه ای در هم تنیده است.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ،صنعت هوانوردی چندین مقطع گوناگون را سپری کرده که پس از طی فراز و نشیب‌های بسیاری ،در سال گذشته شاهد ورود چندین فروند از هواپیماهای روز دنیا بودیم که این خود نشانگر آن است که صنعت وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شده است.

تغییر نوع ارائه خدمات با هواپیماهای نو، آزادسازی نرخ بلیط و همچنین رعایت مسائل ایمنی ،رقابت شرکت‌های هواپیمایی داخلی را وارد کارزاری می‌کند که به جهت آزاد سازی بلیت و تغییر ذائقه مشتری بدلیل ارائه خدمات متفاوت ممکن است جهت دستیابی به موفقیت در زمینه های مختلف ،شرکتها از مولفه ایمنی چشم پوشی کنند.

لذا جهت حفظ اعتدال و برطرف کردن عیوب این بازار می طلبد که سازمان هواپیمایی کشوری بر موضوعات هوانوردی به عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی نظارت بر موضوعات ایمنی را بیشتر کرده و با اصلاح قوانین و مقررات معیوب که باعث چشم پوشی از موارد ایمنی می‌شود ،ایمنی صنعت هوانوردی ایران در سطح کشورهای مطرح دنیا قرار گیرد.

امید است در سال‌های آینده صنعت هوانوردی ایران با تلاش جوانان متخصص و متعهد که در چند سال اخیر در سطوح مدیریت سازمان و شرکت‌های هواپیمایی تلاش به سزایی داشته‌اند، همسطح کشورهای مطرح دنیا در زمینه هوانوردی قرار گیرد.

میرشفیعی-کارشناس حمل‌ونقل